Aanpak van het beleid

Als je beleidsmatig werkt, dan houd je je aan een vooropgesteld plan. Dat is belangrijk om gefocust te blijven en georganiseerd te werken. Stel daarom duidelijke prioriteiten, doelstellingen en planningen op en probeer je daar zoveel mogelijk aan te houden.

Selecteer je prioriteiten

Het aanbod aan activiteiten, acties, projecten en methodieken is zo groot dat je onmogelijk alles kunt doen. Baken daarom duidelijke prioriteiten af op basis van je beginsituatie. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

• Wat heb je nodig? Wat zijn de behoeften van de school?
  • Wat doe je al? Wat is de huidige situatie van de school?
  • Wat kun je? Wat zijn de mogelijkheden binnen de school?
  • Wat wil je? Wat zijn de wensen van de leerlingen, de ouders en het schoolteam?

Vanuit deze selectie formuleer je doelstellingen voor de werking op school.

Formuleer je doelstellingen correct

Duidelijke doelstellingen maken het gemakkelijker om je aan het vooropgestelde plan te houden. Formuleer ze daarom zo duidelijk mogelijk.

Zo ga je te werk:

• Formuleer doelstellingen die gaan over elementen die iemands gedrag beïnvloeden, en niet over het gedrag zélf.

Bijvoorbeeld: Zeg niet ‘onze leerlingen eten dagelijks drie stukken fruit’, maar beter: ‘onze leerlingen kennen de aanbeveling rond fruit eten’ of ‘de school biedt dagelijks een stuk fruit aan als dessert’.

• Formuleer doelstellingen die betrekking hebben op het gedrag tijdens de schooluren.

Bijvoorbeeld: de leerlingen drinken op school alleen water.

• Formuleer doelstellingen die zo concreet mogelijk zijn.