Betrokkenheid

Betrek het schoolteam, de leerlingen en hun ouders bij je beleid rond duurzame en gezonde voeding. Zo bouw je een beleid uit helemaal op maat van jouw school.

1. Betrek het schoolteam

Het is niet altijd makkelijk om het volledige schoolteam mee te krijgen. Probeer het team daarom van bij de start te betrekken bij de organisatie van het beleid rond duurzame en gezonde voeding. Vraag aan je collega’s wat zij belangrijk vinden, welke rol ze willen opnemen of waarom ze sceptisch zijn.

2. Betrek leerlingen en ouders

De leerlingen:

Een beleid rond gezonde en duurzame voeding kan voor leerlingen vaak als een beperking gezien worden (bijvoorbeeld als er geen frisdrank meer is op school). Probeer ze daarom zoveel mogelijk te betrekken bij de uitwerking van het beleid rond duurzame voeding op school. Laat hen meedenken, mee praten, meewerken en mee beslissen. Zo worden ze mede-eigenaars van het beleid en krijgt het automatisch ook meer steun.

De ouders:

Ook bij ouders kan er weerstand zijn bij je beleid rond duurzame en gezonde voeding. Net als bij leerlingen en je schoolteam is het ook hier zaak om hen te betrekken en inspraak te bieden in je beleid.

TIP: Dit kan je doen

• Zet je beleid rond duurzame voeding op de agenda van de leerlingen- en ouderraad.
  • Vraag het advies van de leerlingen- en ouderraad.
  • Ga in overleg met leerlingen en ouders (dat kan zowel in een klasgesprek als aan de schoolpoort).
  • Laat een vertegenwoordiger van de leerlingen- of ouderraad ideeën voorstellen tijdens je werkgroepmeeting.
  • Laat leerlingen actief participeren, bijvoorbeeld door hen zelf een schoolwinkeltje met een evenwichtig dranken- en tussendoortjesaanbod te laten uitbaten.
  • Laat ouders helpen en actief participeren in de activiteiten. Steek extra tijd in het motiveren van kwetsbare ouders.