Bloemkooltrio

Topkok Seppe Nobels: “Met deze groente kun je zo veel meer dan ’m gewoon onderdompelen in bechamelsaus. Straffer zelfs, je smult er nog het best van in de lente, zomer en herfst en eigenlijk helemaal niet in de winter.”

Ingrediënten voor 4 personen:

• 3 tenen knoflook

• 2 dl biologische plantaardige olie

• 2 takken tijm

Optioneel:

• 1 eetlepel gedroogde tijm

• 1 eetlepel geroosterde sesamzaadjes

• bloesem van witte kool

Hummus van bloemkool:

• 250 g gedroogde kikkererwten

• 1 liter groentebouillon

• een mespunt komijnpoeder

• peper uit de molen

• zout

• fleur de sel

• za’atar

• 10 cl plantaardige olie

• 1 eetlepel mosterd

Gepofte bloemkool:

• peper

• zout

• enkele takken rozemarijn

• enkele blaadjes laurier

• enkele takken tijm

• 2 steranijs

• 2 tenen knoflook

Bereiding:

Pel de knoflook en laat samen met de plantaardige olie en de tijm 3 uur trekken op kamertemperatuur tot knoflookolie.

Week de kikkererwten een nacht in water en giet af.

Verwijder de groene bladeren van de bloemkool, spoel ze en snijd in roosjes. Kook ze samen met de kikkererwten gaar in de groentebouillon. Doe de kikkererwten, de bloemkool, het komijnpoeder, versgemalen peper en zout in de blender. Mix fijn. Doe er wat van het kookvocht bij tot het een smeuïge hummus wordt en werk af met plantaardige olie en mosterd.

Verwarm de oven voor op 175 °C.

Verwijder de groene bladeren van de tweede bloemkool, spoel ze en snijd in roosjes. Leg ze in een metalen ovenschaal en giet er de knoflookolie over. Kruid met peper en zout. Leg er rozemarijn, laurier, tijm, steranijs en gekneusde knoflook op.

Laat de bloemkool 30 tot 40 minuten goudbruin en gaar worden in de voorverwarmde oven.

Verwijder de buitenste bladeren van de derde bloemkool, snijd in roosjes en spoel ze. Ga met een dunschiller over de bloemkoolroosjes zodat je kleine korrels of ‘bloemkoolcouscous’ krijgt.

Veeg wat hummus op een bord. Leg er de gepofte bloemkool en de bloemkoolcouscous in en breng verder op smaak met de knoflookolie uit de ovenschaal, fleur de sel en za’atar. Werk eventueel nog af met gedroogde tijm, geroosterde sesamzaadjes en bloesem van witte kool.