Challenge: Voedselverspilling

Challenge 6: maak een lunch met restjes!

Voedselverspilling (van 26 tot 30 april 2021)

Voedselverspilling is een groot probleem op veel vlakken:

• Vanuit milieuoogpunt: een onverantwoord gebruik van grondstoffen.
  • Vanuit ethisch oogpunt: een gebrek aan eerbied voor voeding.
  • Vanuit economisch standpunt: nutteloze energie en geld om het voedsel van boer tot bord te produceren én meer afval om te verwerken.

Een onderzoek van Leefmilieu Brussel toonde aan dat er in de Brusselse scholen zo'n 6 à 7 kg eten verspild wordt per leerling, per jaar. Door voedselverspilling in de schoolrefter aan te pakken, kan je dus heel wat voeding redden. Maar voordat je oplossingen kan bedenken, moet je het probleem eerst goed begrijpen. Een afvalmeting is een handige manier om in kaart te brengen hoeveel er van welke voeding wordt verspild. Het vormt de eerste stap naar acties tegen voedselverspilling.

De uitdaging: maak tijdens de laatste week van april een lunch met restjes!

We dagen je uit om een lunch te maken met wat je maar kan vinden in je frigo. Dat kan zowel thuis, als in je brooddoos. Vaak kan je nog heel gemakkelijk een soep, een quiche of een lekkere spread voor op je boterham tevoorschijn toveren. Laat je creativiteit vooral zijn gang gaan!
Stuur ons een foto van jullie lunch via #goodfoodatschool of info [at] goodfoodatschool.be en wie weet maak je kans op een fijne GoodFood@School prijs.

Thuis koken met restjes

Weet je niet hoe thuis te beginnen aan je lunch met restjes? Kijk hier voor nog meer lekkere recepten en tips over hoe je in de toekomst je restjes kan verminderen.

Voedselverspilling op school aanpakken?

We geven je graag meer informatie en inspiratie rond dit thema. Neem een kijkje in onze actiefiche rond voedselverspilling en ga ermee aan de slag in jouw school!

Ga naar de actiefiche