Uitwisselingstraject

Zin in een avontuur met jonge professionals?

Ben je leerkracht landbouw, horeca, voeding-verzorging, personenzorg of verkoop/handel? Dan zijn jouw leerlingen de producenten, aankopers, verwerkers of verkopers van ons eten van morgen. Binnenkort stappen zij mee in de transitie naar een duurzame voedselketen. Zijn de young food professionals in jouw klas klaar om de stap te zetten naar duurzaam ondernemen?

GoodFood@School geeft je klas de kans om expertise binnen de sector op te bouwen en praktijkgerichte ervaring op te doen. Via een gratis uitwisselingstraject brengen we leerlingen en leerkrachten uit alle stappen van de voedselketen samen. Want we staan voor dezelfde uitdaging: een duurzame en gezonde voedselketen, goed voor onszelf en voor onze planeet.

Hier gaan we voor!

De doelstellingen van het traject

Ben jij de geknipte leerkracht om met je klas deel te nemen?

4 KEER JA? NIET TWIJFELEN? METEEN INSCHRIJVEN!

• Je geeft les in een klas van het 4e of 5e jaar (d)bso/tso.

• Je vindt het een must om duurzaamheid te integreren in het curriculum. Nieuwe dingen ontdekken die je jaarlijks kan inzetten in je lessen is een meerwaarde.

• Je kijkt ernaar uit om uit te wisselen met andere leerkrachten binnen je vakgebied en/of binnen de scholengroep/-gemeenschap.

• Je wil dat jouw leerlingen afstuderen als professionals. Door hen onder te dompelen in een toekomstgericht thema vergroot je hun kansen op de arbeidsmarkt.

Verloop van het traject

Wij zoeken klassen om mee uit te wisselen in jouw regio en brengen de deelnemende leerkrachten samen om het verloop van het traject te doorlopen en een eerste keer uit te wisselen.

We komen samen met alle afvaardigde leerlingen (3 leerlingen per klas) en leerkrachten van alle deelnemende scholen. Het ideale moment om uit te wisselen en inspiratie opdoen. Via een speeddate ontmoeten we verschillende professionele actoren uit de keten.

De afgevaardigde leerlingen organiseren een terugkoppelingsmoment naar de klasgroep en bespreken en regelen een klasuitstap rond duurzame voeding.

Op eigen initiatief brengt de klas een bezoek aan een duurzaam voedingsinitiatief, binnen de interesse en studierichting van de klasgroep.

Jullie organiseren zelf een uitwisseling tussen de 3 deelnemende studierichtingen uit jouw regio. Wij ondersteunen en geven tips.

We komen opnieuw samen met alle afgevaardigde leerlingen en leerkrachten van heel Vlaanderen en Brussel om te delen wat we bijleerden.