Gezocht: Gentse GoodFoodies

06/11/2019

Goodfoodies? Wat? Hoe?

Goodfoodies zijn leerlingen met een hart voor 'goed' eten, voeddselambassadeurs die hun school warm maken voor lekker, gezond en duurzaam eten.

In vier sessies leiden we leerlingen op tot experten in duurzame en gezonde voeding. Ze maken onder andere kennis met een aantal toffe, lokale projecten. Met die expertise op zak gaan de leerlingen aan de slag. Twee acties per school zorgen ervoor dat ook de andere leerlingen mee zijn in het verhaal. Van leerlingen voor leerlingen, zo gaat dat!

Hoe werkt het? Het Goodfoodiesproject is voor middelbare scholen in Gent. Per school neemt een groepje leerlingen deel. De school steunt het project door de leerlingen een vrijstelling te geven voor de gemiste lessen op woensdag. Een enthousiaste leerkracht volgt vanop de zijlijn en ondersteunt waar nodig. Voor eventuele hulp bij de uitrol van de acties kunnen de groepjes terecht bij Rikolto.

Een actie, wat is dat? De leerlingen leren bij over gezonde en duurzame voeding. Om de opgedane kennis door te geven aan hun collega-leerlingen dagen we ze uit om twee acties uit te rollen op hun school. Eén van de acties ligt vast: soep maken van groenten gered van de afvalhoop van handelaren uit de buurt en daarover communiceren op school. Het IMS in Antwerpen gaf reeds het goeie voorbeeld! Actie twee is vrij te kiezen, maar moet wel iets te maken hebben met één van de zes criteria van duurzame voeding die tijdens het project aan bod komen.

Wie zoeken we? Groepjes van 5 à 6 leerlingen uit het 3de, 4de of 5de middelbaar, op een school in Gent.

Wanneer? 4 sessies van 8u30 tot 11u30

• 15 januari: de eerste sessie gaat door in het bedrijvencentrum De Punt in de Kerkstraat 108, 9050 Gent
  • 6 februari: bij EVA vzw, Steendam 84, 9000 Gent, derder verdieping
  • 17 februari: Klein atelier, bij De Broederij, Standaertsite 1, 9050 Gent
  • 6 mei: locatie volgt nog

Programma

• Sessie 1 (15/1): onderdompeling in de wereld van duurzame handel en lokale en seizoensgebonden productie. Bezoeken aan lokale projecten in Gent.

• Sessie 2 (6/02): hoe zit dat met vleesvermindering, duurzame vis en afval/voedselverspilling? We nodigen sprekers uit op een toffe locatie in Gent.

• Sessie 3 (17/02): met hulp van experten uit het veld boksen de leerlingen twee acties in elkaar die ze in de loop van maart en april realiseren op hun school.

• Sessie 4 (6/05): leerlingen presenteren hun acties en de geleerde lessen aan elkaar.

Waar? Alles vindt plaats in het centrum van Gent. De exacte locaties volgen snel.

Schrijf je in

Stuur een mailtje naar amy.verbeke [at] rikolto.org met daarin:

1. de naam van je school
  2. namen van leerlingen die meedoen en hun emailadressen
  3. naam van de begeleidende leerkracht en emailadres

We gebruiken deze emailadressen alleen om de informatie rond dit project door te sturen.

Wil je meer informatie, dan kan je terecht bij Amy, op hetzelfde emailadres.