Actiefiche: Een voedingsbeleid

Aan de slag rond een voedingsbeleid

In alle Vlaamse scholen een gezond en duurzaam voedingsbeleid. Dat is de doelstelling van GoodFood@School. Kiezen voor producten uit eerlijke handel is een van de tien engagementen uit het GoodFood@School Charter die jij kan aangaan op weg naar een gezond en duurzaam voedingsbeleid op jouw school.

Waarom een (voedings)beleid op school?

Misschien doet jouw school wel eens een gezond ontbijt op school? Of een dag in het teken van duurzaamheid? Super goed, maar dat maakt nog geen duurzaam beleid. Om een duurzame verandering op je school te creëren is het belangrijk dat die verandering wordt verankerd in het school-beleid, rekening houdend met een aantal succesfactoren. Zo creëer je gedragenheid.

Via de juiste beleidskeuzes kan de school een grote rol spelen in het stimuleren en ondersteunen van een gezonde en duurzame levensstijl.  Onze omgeving en de bestaande regelgeving hebben een grote invloed op de keuzes die we elke dag maken. In een school is dit niet anders. Wanneer de school duidelijke en gedragen doelen nastreeft, hier een strategie voor ontwikkelt en alle teamleden stimuleert om zich hiervoor in te zetten, dan spreken we over een schoolbeleid.

Zo ga je te werk

Bereid je voor

• Richt een werkgroep met leerkrachten en directie op. Betrek bij voorkeur ook een aantal leerlingen, bijvoorbeeld via de leerlingenraad. Het is belangrijk dat het door iedereen gedragen wordt.
  • Kijk samen met de werkgroep welke duurzame elementen je wil integreren in het beleid van de school (voeding, beweging, gezondheid, …).
  • Kijk waar je de duurzame elementen kan toevoegen zodat leerlingen, leerkrachten, ouders, … hiermee vertrouwd geraken. Denk hierbij zowel aan interne zaken (schoolreglement, pedagogisch project, leernormen, …) als externe communicatie (website, smartschool, visie school, …) en lijst deze kanalen op.
  • Zoek tools die je kunnen helpen om dit beleid uit te bouwen. Je vindt verschillende tools bij "wat heb je nodig" (zie verder).
  • Denk na over hoe je de acties van de school steeds kan toetsen aan het duurzaam beleid van de school. Dit kan bijvoorbeeld door de plannen van alle activiteiten en acties terug te laten komen bij de werkgroep.
Tip

Laat de directie het GoodFood@School Charter ondertekenen en ga met je school aan de slag rond 10 concrete engagementen voor gezonde en duurzame voeding!

Wat heb je nodig?

• GoodFood@School biedt een aantal tools aan, waaronder de gezondheidsmatrix. Aan de hand van dit handige schema maak je een overzicht van wat jouw school nu al doet en wat er nog ontbreekt op verschillende niveaus. Zo kan je alle losse initiatieven omzetten naar een samenhangend beleid.
  • Een andere tool is het stappenplan van de toolkit: in 7 stappen maak je werk van een beleid rond duurzame voeding op school.  Bij elke stap vind je uitleg en tips, zodat je concreet aan de slag kan.
  • Zoek je nog concrete inspiratie om hiermee aan de slag te gaan? Hier vind je voorbeelden van hoe onze pilootscholen aan het werk gingen.
Tip

Koppel concrete acties aan de 10 engagementen uit het GoodFood@School charter. Zo verbindt je losse acties aan het schoolbeleid én zet je de waarden van de school in de kijker.

Communiceer

Om iedereen op de hoogte te houden én om het draagvlak op school te vergroten, is een goede communicatie belangrijk. Communiceer met een aangepaste boodschap naar alle betrokkenen. Denk hierbij aan:

• De directie
  • Het keukenpersoneel
  • De leerkrachten: misschien kunnen ze tijdens hun les het thema onder de aandacht brengen?
  • De ouders: je kan hen via Smartschool bereiken, maar ook via bijv. posters in de schoolgangen of informatie in het schoolreglement.
  • De leerlingen: ook hen kan je zowel via Smartschool als op school bereiken. Zorg voor aantrekkelijk visueel materiaal waarmee ze de waarden van de school echt leren kennen
  • Denk ook na over activiteiten of acties waarmee de waarden van de school in de spotlights geplaatst worden.
Tip

Wil je meer inspiratie voor het vergroten van het draagvlak op school? Deze actiefiche helpt je op weg.