Actiefiche Lesmateriaal, een overzicht

Aan de slag met gezonde en duurzame voeding in de les

In alle Vlaamse scholen een gezond en duurzaam voedingsbeleid. Dat is de doelstelling van GoodFood@School. Door een draagvlak te creëren voor gezonde, duurzame voeding op jouw school effen je de weg naar een effectief voedingsbeleid.

Voeding in de les

GoodFood@School streeft naar een gezond en duurzaam voedingsbeleid op alle scholen. Via een structureel beleid dat terugkomt op alle vlakken in de school (= whole school approach) streven we naar een gedragsverandering bij de toekomstige consumenten / ouders / leiders.

Om een gedragsverandering te bereiken is naast het aanbod en de consumptie van kinderen en jongeren, de voedselgeletterdheid een zeer belangrijk facet om te verbeteren. Dat kan via educatie: Wat is gezonde en duurzame voeding? Waar komt mijn voeding vandaan? Hoe maak ik een lekkere, gezonde en duurzame maaltijd klaar? Etc.

Om het thema gezonde en duurzame voeding op een speelse manier te introduceren in je klas hebben we verschillende kant-en-klare tools voor jou! Zo kan je een GoodFood@School-quiz doen, de leerlingen een korte introductie geven over wat gezonde en duurzame voeding is, een GoodFood@School-escape-bordspel spelen of in gesprek gaan met de leerlingen aan de hand van het GoodFood@School-Rond-de-wereld-klasgesprek.

Dit zijn onze tools

De GoodFood@School quiz

Ten eerste is er de quiz over duurzame en gezonde voeding, opgesplitst in een versie voor het lager en een versie voor het secundair onderwijs. Er zijn van elke versie twee formaten beschikbaar: een mooi pdf-formaat en een online Kahootversie die je gratis kan aanvragen bij Rikolto via het formulier op deze webpagina.

De quiz bevat 15 vragen, van schokkend cijfermateriaal tot belangrijke weetjes over plastic, labels, vleeskippen, chocolade en tomaten. Het vormt de perfecte inleiding van een thema dat zo actueel en essentieel is om te bespreken met jouw leerlingen, de volwassenen van morgen.

Tip

Gebruik deze quiz als inleidende les om je leerlingen warm te maken voor het thema.

Een introductie: gezonde en duurzame voeding (presentatie)

Als tweede bieden we een korte PowerPoint presentatie aan om je leerlingen een introductie te geven over wat gezonde en duurzame voeding inhoudt. Deze vind je in de starterskit van onze toolkit voor scholen.

Duurzaamheid is door de jaren heen een containerbegrip geworden dat vele ladingen dekt. Voor Rikolto is duurzaamheid vooral een boeiend samengaan van elementen rond milieu en klimaat, maatschappelijk verantwoord denken en toekomstgericht handelen. Rikolto streeft naar een duurzaam voedselsysteem, maar wat bedoelen we daar nu precies mee? In deze presentatie proberen we wat duidelijkheid te scheppen met een aantal praktische stelregels.

Er wordt gebruik gemaakt van duidelijke filmpjes, de voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven om het gezondheidsaspect te kaderen en de mooie tekeningen van Eva Mouton om onze vuistregels voor duurzame voeding aantrekkelijk te maken.

Het escape-bordspel

Ten derde is het escape bordspel ook gratis aan te vragen via het formulier op deze webpagina.

In het spel moeten de leerlingen met hun team zo snel mogelijk uit een gesloten supermarkt ontsnappen. Hiervoor moeten ze gesloten deuren openen, maar dat is moeilijker dan het lijkt! Voor elke deur is namelijk een code nodig en als je een verkeerde deur opent, gaat het alarm af. De nodige codes en tips om te ontsnappen, verkrijgen de teams door quizvragen, rebussen en andere puzzels rond voeding op te lossen. Dit spel belooft spanning alom terwijl de leerlingen volop bijleren over gezonde en duurzame voeding.

Rond de wereld - Klasgesprek

Ten slotte kan je op deze webpagina de handleiding voor een klasgesprek over gezonde en duurzame voeding in scholen over de ganse wereld downloaden. Deze bevat een interactieve PowerPoint gepaard met een handleiding waarin per slide een korte uitleg of beschrijving staat. De presentatie start met wat uitleg op basis van video’s en vragen voor de leerlingen over gezonde en duurzame voeding. Daarna kunnen jullie dieper ingaan op het thema door middel van voorbeeldjes uit scholen in België, Nicaragua en Indonesië. Het doel is een gesprek op gang te brengen met en tussen de leerlingen en op het einde te brainstormen over een echte actie.

Er zijn twee versies van deze handleiding beschikbaar. Eén voor leerlingen van ongeveer 7 tot 14 jaar en één voor leerlingen van ongeveer 10 tot 18 jaar. Deze overlap in leeftijdscategorieën is bewust gekozen omdat we ervan uitgaan dat jij als leerkracht het best kan inschatten welk niveau het meest nuttig is voor jouw leerlingen. Hebben ze al voorkennis over dit thema? Kunnen ze een Engelstalig filmpje begrijpen? Hoe uitgebreid wil jij deze les maken? etc.

Aan de slag met deze lesmaterialen?

Klik verder en vraag op die webpagina je klasmateriaal aan!
Voor meer vragen, contacteer ons via info [at] goodfoodatschool.be.

Vraag lesmateriaal aan