Meten is weten

Door analyses te maken van de gegevens die je bijhield in vorige stappen en door je acties te evalueren ontdek je snel of je beleid doeltreffend is en waar je nog kan bijsturen.

Gegevens verzamelen en analyseren

In het stappenplan naar je beleid rond duurzame voeding heb je in de stappen ‘Breng de beginsituatie op jouw school in kaart’ en ‘Evalueer je acties en stuur bij’ informatie opgelijst. Het is nu belangrijk om een zicht te krijgen op:

• de eigen werking: welke leerinhouden rond tabak komen bijvoorbeeld al aan bod in de lessen?
  • de wensen en verwachtingen van de leerlingen, de ouders en het schoolteam ( via een bevraging, raad of personeelsvergadering)
  • de mogelijkheden van de school om het beleid rond duurzame voeding uit te bouwen (bijvoorbeeld via de checklist) Heb je een zicht gekregen op bovenstaande zaken? Prima, dan kun je ermee aan de slag. Deze gegevens helpen je namelijk bij de keuze van de acties binnen je beleid rond duurzame voeding.

Monitoren en evalueren

Om de kwaliteit van het beleid rond duurzame voeding op te volgen, voorzie je het best zowel een monitoring tijdens de acties als een evaluatie achteraf. Stel je daarbij volgende vragen:

Hebben we de vooropgestelde doelstellingen bereikt?

• Wat zijn de resultaten van onze acties?
  • Zijn de acties goed verlopen?
  • Wat kunnen we volgende keer beter doen?

Gebruik die informatie om bepaalde gezondheidsacties bij te sturen of zelfs te verankeren in het schoolbeleid.