Afvalmeting in de refter van Sint-Jozef Humaniora

11/12/2019

Voedselverspilling in de refter aanpakken

Sint-Jozef Humaniora in Brugge voorziet warme maaltijden op school. Samen met Rikolto (Vredeseilanden), de keuken (Scolarest), een aantal leerkrachten en de jongerenambassadeurs hield de school een week lang bij hoeveel voedselresten in de vuilbak belandden door een afvalmeting te organiseren.

Waarom een afvalmeting?

Voedselverspilling is een groot probleem op veel vlakken:

• Vanuit milieuoogpunt: een onverantwoord gebruik van grondstoffen.
  • Vanuit ethisch oogpunt: een gebrek aan eerbied voor voeding.
  • Vanuit economisch standpunt: nutteloze energie en geld om het voedsel van boer tot bord te produceren én meer afval om te verwerken.

Een onderzoek van Leefmilieu Brussel toonde aan dat er in de Brusselse scholen zo'n 6 à 7 kg eten verspild wordt per leerling, per jaar. De schoolrefter is dus de ideale omgeving om zelf iets tegen voedselverspilling te doen. Een afvalmeting is een goede manier om hiermee aan de slag te gaan.

Let's do this!

Wanneer de leerlingen de refter binnenkwamen, kregen we meteen veel blikken en vragen bij het zien van de doorschijnende bakken met daarop 'zetmelen', 'saladbar', 'warme groenten' en 'vlees' te lezen. Haike, Marika (leerkrachten van Sint-Jozef Humaniora) en Femke (Rikolto) startten de week met het begeleiden van de afvalmeting. Elk bord werd geteld en het eten werd mooi in de juiste bak gedaan. Veel leerlingen hadden hun bord helemaal leeg en konden dit trots tonen, anderen vonden het best vervelend om te merken dat ze toch nog veel op hun bord hadden liggen.

Resultaat van de actie

In het totaal werd er 41,15 kg weggegooid. Als je weet dat er tijdens die week 844 leerlingen hebben gegeten kan je denken dat dit best nog wel meevalt, maar het is hoe dan ook 41,15 kg teveel.
Een aantal zaken die ons opvielen:

• Vlees is de component die het meest werd weggegooid

• Sommige leerlingen proefden niet eens van wat ze op hun bord kregen

• Meisjes laten sneller iets op hun bord liggen dan jongens

De volgende stap is samen met de keuken kijken wat de mogelijkheden zijn om dit te verbeteren. In februari houden we een nieuwe afvalmeting die hopelijk een duidelijke verbetering aantoont. We zijn heel benieuwd!

Jongerenambassadeurs mee aan het stuur

Deze actie is er niet zomaar gekomen. De jongerenambassadeurs van deze school kozen ervoor om rond dit thema te werken. Samen met hun werkten we dit uit en ook zij stonden tijdens de middag borden te tellen en de leerlingen uitleg te geven. Wil je weten wie deze jongeren zijn en wat zij al gedaan hebben? Lees hier dan meer.

Leerlingen sensibiliseren

Natuurlijk willen we het belang van voedselverspilling ook duidelijk maken aan de leerlingen zelf. En daar zijn de leerkrachten en jongerenambassadeurs creatief mee omgesprongen. Zo werden de resultaten bekend gemaakt door allemaal dozen in de overdekte speelplaats te hangen met verschillende statistieken en tips op geschreven.

Maar dat niet alleen. De verbeterpunten van deze afvalmeting hebben we omgevormd naar een aantal goede tips. Op het laatste blad van hun examen zal steeds een tip staan, elke dag een andere. Hopelijk zien de leerlingen dit als een goed voornemen voor het nieuwe jaar en gaan we hier resultaat van zien bij de 2de afvalmeting!