Beter (w)eten met #FoodScienceClass

26/10/2021
Myrthe Peijnenborg
Programma medewerker GoodFood@School bij Rikolto

Meer plantaardig, maar minder avocado’s en liefst ook geen tomaten in de winter. De artikels over duurzame en gezonde voeding vliegen je om de oren. Zowel professioneel als privé is het al voeding wat de klok slaat, maar ook voor mij is het vaak zoeken naar het bos tussen de bomen.
Daarom is het belangrijk om niet enkel in te zetten op het aanbod, maar ook op de voedselvaardigheden van onze leerlingen. Meer weten is beter eten, en vice versa.

Met het project #FoodScienceClass willen we studenten dichter bij het voedselsysteem brengen. Eerst worden de leerlingen ondergedompeld in de wondere wereld van de voedselproductie. Wat is de geschiedenis hiervan, wat zijn (ultra)bewerkte voedingsmiddelen en wat zijn de voor- en nadelen? De leerlingen leren ook kritisch kijken naar (online) bronnen. Niet elke influencer die op Instagram beweert dat product A goed is tegen aandoening B, zegt dit volledig belangeloos of heeft dit goed onderbouwd.
Na de algemene informatie over het brede voedselveld, duiken we dieper in een specifiek onderwerp. Rikolto zou Rikolto niet zijn als we niet kiezen voor een duurzaam thema, namelijk voedselverspilling. Hoe kan de wetenschap ons helpen om minder voedsel te verspillen, maar wat kunnen we ook zelf doen? Daar gaan we samen met de leerlingen naar op zoek: ‘a science-based hack a day, keeps food waste away!’

Zeg het voort

Kennis is vooral nuttig als het wordt verspreid. Tijdens het laatste deel van dit project krijgen de leerlingen een communicatieworkshop. Wat zijn verschillende vormen van communicatie en wat is wetenschapscommunicatie? Het is nog niet zo gemakkelijk om een leek mee te nemen in je verhaal. Je moet vakjargon vermijden en je boodschap toegankelijk weten over te brengen. De leerlingen krijgen de opdracht een communicatiecampagne te ontwikkelen voor hun medeleerlingen en/of ouders. Dat kan zijn een Instagramcampagne, een wetenschapsposter of een andere actie op school. Dit najaar starten we nog met de leerlingen van het Instituut Maris-Stella in Antwerpen en we zijn heel benieuwd naar de resultaten! We doen dit niet alleen. Samen met de European Food Information Council (EUFIC) en drie partnerorganisaties in Israël, Polen en Finland zetten we dit project op. Het project wordt ondersteund door EIT Food.