Derde sessie leertraject Duurzame voeding op school in West-Vlaanderen

31/01/2019

Hoe zet je duurzame en gezonde voeding op de kaart in jouw dagelijkse omgeving? Tijdens vier sessies over één schooljaar gaan leerkrachten en medewerkers van gemeentebesturen samen aan de slag. Dat om tegen 2021 op alle Vlaamse scholen een duurzaam en gezond voedingsbeleid te creëren.

Goede voornemens

Voor de derde sessie van het leertraject worden we verwelkomd op het Technisch Instituut Heilige Familie in Brugge, een van de pilootscholen van GoodFood@School die sinds vorig jaar een intensief begeleidingstraject volgt om een duurzaam voedingsbeleid te implementeren op school.

Tijdens de vorige sessie formuleerden de deelnemers concrete voornemens voor deze eerste sessie van 2019. Maar hoe zit het daarmee? Leerkracht Céline is tevreden, ze voerde een beurtenkaart in waarmee leerlingen fruit kunnen kopen als tussendoortje en ging ook aan de slag met de afvalproblematiek: “Het shock-effect is er gekomen op school. Sinds begin deze week wordt achtergelaten afval in de refter niet meer opgeruimd. Al na de eerste dag viel op hoeveel er zo blijft liggen. Na twee dagen zijn leerlingen op eigen initiatief het opgestapelde afval beginnen opruimen.”

“Ik wil dat leerlingen gangmaker worden van hun eigen gezondheid”

Leerkracht Jonas Jaques VTI Torhout

Snel resultaat boeken is niet altijd makkelijk. Zo stuitte leerkracht Jonas op allerlei praktische problemen toen hij noten als gezond tussendoortje wilde aanbieden op school. Bij heel wat deelnemers duiken er ook regelmatig frustraties op. Die ergernissen en emoties delen lucht op en zorgen voor heel wat herkenning bij de andere deelnemers.

Dromen van een duurzame toekomst

Om los te komen van de frustraties die gepaard gaan met het praktisch op poten zetten van een beleid, is het goed om de doelstellingen op langere termijn in gedachten te houden. Daarom worden de deelnemers uitgenodigd om luidop te dromen over hoe hun ideale duurzame school- of werkomgeving eruitziet over 10 jaar, zonder rekening te houden met praktische beslommeringen. Een inspirerende oefening die een toekomstbeeld oplevert waar doelstellingen aan gekoppeld kunnen worden. Zo gaan de deelnemers naar huis met de opdracht hoe en met wie ze in hun omgeving de verandering kunnen creëren om naar dat ideale toekomstbeeld te werken. In de volgende sessie ontdekken we waar dat toe geleid heeft.

Lees hier hoe het eraan toeging tijdens de vorige sessie van het leertraject Duurzame voeding op school in West-Vlaanderen.