Dit was Meesterchef Junior 2019

20/11/2019

Meer dan 20 leerlingen van het Sint-Pieters College, Sancta Maria Leuven, Heilig Hart Heverlee, VTI Leuven en De Wijnpers hadden zich ingeschreven om mee te doen aan deze spannende kookwedstrijd. Hiermee willen EIT Food en Rikolto de jongeren bewust maken van de betekenis en het belang van gezonde en duurzame voeding. Rikolto wilt er met haar GoodFood@School programma voor zorgen dat alle Leuvense scholen werken aan een gezond en duurzaam voedingsbeleid.

Na een warme ontvangst in Hal 5 te Leuven, zaten de Juniors vol spanning te wachten om hun kookkunsten te tonen. Na een inhoudelijke toelichting over gezonde en duurzame voeding van Caroline Huyghe (Leuven 2030), Dr. Erica Rutten (UCLL) en Pieter-Jan Lint (Plantaardige Gastronomie), mochten de Junior chefs beginnen met hun gerechten voor te bereiden.

3, 2, 1 ... Start!

Ze kregen 2 uur de tijd om 2 topgerechten voor te bereiden (waaronder 1 plantaardig) met lokale producten. Deze gerechten werden daarna gepresenteerd voor de masterchefs Kenny Bernaerts, Pieter-Jan Lint & Kwinten De Paepe.

En de winnaars zijn...

Na een goed halfuur beraadslagen waren het uiteindelijk Lotte, Arwen en Anne van het Sint-Pieters College die zich op het einde van de dag Meesterchef Juniors mochten noemen. Ze hadden de juryleden verwend met een curry van pompoen, pastinaak, kikkererwten en een witloofsalade met aardappelwafeltjes en een bieslookmayonaise als afwerkende saus. Ook 2 teams van Sancta Maria vielen in de prijzen voor het beste vegan en het beste niet-vegan gerecht.

Het was een zeer moeilijke beslissing om het beste gerecht te kiezen, want we waren zo ongelooflijk onder de indruk

Kenny Bernaerts

Elke meesterchef in spé kreeg een goodiebag mee naar huis, met allerlei leuke gadgets zoals een herbruikbaar Dopperflesje en een bamboe brooddoos om het leven duurzamer door te gaan.
De volledige aflevering van deze Masterchef Junior editie wordt binnenkort verwacht.

EIT Food & Rikolto willen graag iedereen bedanken voor deze fijne en leerrijke kookdag!