Een gezond en duurzaam voedingsbeleid op school

02/10/2019

GoodFood@School in Gent, Antwerpen, Brugge en Leuven

In alle Vlaamse scholen, een gezond en duurzaam voedingsbeleid tegen 2021. Dat is nog steeds de doelstelling van GoodFood@School. En we gaan de goede richting uit. We zitten in 4 belangrijke centrumsteden (Antwerpen, Brugge, Leuven en Gent) waar we onze stempel steeds meer drukken op de scholen. Op 6 december lichten we graag toe hoe we hier in de toekomst nog meer aan willen werken. Dat doen we tijdens het event 'Wij voeden de stad' dat in M Museum (in Leuven) zal plaatsvinden.
Ontdek hieronder de twee sessies die we met GoodFood@School zullen begeleiden.
Helemaal onderaan vind je het volledige programma van de dag en de link om je in te schrijven.

Sessie 1. School Food Councils

Steden ondersteunen scholen bij de implementatie van een gezond en duurzaam voedingsbeleid

Het thema voeding op de schoolagenda zetten is niet zo evident, hoe belangrijk dit ook is voor het welzijn en de toekomst van onze kinderen. Schoolteams en hun directie staan alsmaar meer onder druk.
Hoe kunnen steden via een multi-actorwerkgroep lokale scholen ondersteunen om gezonde en duurzame voeding in het schoolbeleid op te nemen?
In 2017 – 2018 gingen de eerste School Food Councils van start in Brugge, Gent en Leuven. In Antwerpen laat de nood zich eveneens voelen om de verschillende kleine en grote initiatieven rond voeding op school te bundelen en te stroomlijnen. Vanuit de ervaringen van de School Food Councils brengen we drempels in kaart, delen we ervaringen en gaan we op zoek naar nieuwe opportuniteiten voor scholen in Antwerpen, Brugge, Gent en Leuven.

Sprekers:

• Lalynn Wadera - schepen van onderwijs stad Leuven
  • Jinnih Beels - schepen van onderwijs stad Antwerpen
  • Katrien Verbeke - coördinator voedselbeleid stad Gent
  • Elke Lambrechts - coördinator voeding GoodPlanet - partner Goodfood@School
  • Amy Verbeke - GoodFood@School - Rikolto
  • Loes Neven - Coördinator gezonde voeding - Vlaams Instituut Gezond Leven

Sessie 2. Warme maaltijden op school

Wat willen we op ons bord?

Maaltijden op school kunnen nog een stukje evenwichtiger, gezonder en duurzamer gemaakt worden. Iedereen heeft wel een idee over hoe een perfecte schoolmaaltijd er moet uitzien en moet smaken. Maar zijn de mogelijkheden van cateraars en de aanbestedingen van scholen wel verzoenbaar met de verzuchtingen van ouders en de smaak van kinderen? We laten de verschillende betrokkenen aan het woord: cateraars, schooldirecteurs, leerkrachten, ouders en leerlingen geven hun visie over het ideale schoolbord.

Het programma

Ontdek hier het volledige programma van de dag.

• 09u30: welkom in Museum M (Leuven)

• 09u45: keynote

• 10u45-16u: ontdek via verschillende interactieve workshops hoe Rikolto en haar partners werken aan een duurzame voedseltransitie in, rond en met steden over de hele wereld. We reizen van Leuven tot Hanoi. Verwacht niet zomaar een opsomming van wat Rikolto doet! We willen jouw ideeën leren kennen.

• 16u: we heffen het glas op Food Smart Cities

Schrijf je in!

Wil je hier graag bijzijn? Schrijf je dan hier in via het invulformulier.