Een levendige herfst in Gent!

29/11/2021
Naomi Dries
Programmamedewerker GoodFood@School bij Rikolto

Weer of geen weer, in Gent maken we het gezellig met vree wijze organisaties en initiatieven. In de scholen, op de Gentse School Food Council of tijdens de partnerdag van de Gentse Voedselraad, voeding verbindt ons telkens weer. Want ja hoor, hier in de hoofdplaats van Oost-Vlaanderen beweegt weer vanalles.

Na een niet-zo-heel-zonnige zomer heeft de herfst duidelijk zijn intrede gemaakt: hopen gekleurde bladeren op de voetpaden, een gure wind, een zeldzaam zonnestraaltje en lekker gezellig binnen opwarmen met een dampende kop koffie of thee. In de Gentse woonkamers en leraarskamers is dat natuurlijk niet anders. Toch betekent dat niet dat we ons stilletjes zitten klaarmaken voor een winterslaapje. Ook in de herfst en winter is “goed eten” voor iedereen, jong en oud, ontzettend belangrijk. Dus daar blijven we werk van maken!

Op 9 november kwam de Gentse School Food Council eindelijk nog eens in levenden lijve samen. Met een échte kop koffie of (fairtrade) thee dus. Ons doel blijft duidelijk: samen werk maken van een gezond, duurzaam én toegankelijk voedingsbeleid in alle Gentse scholen. Vandaag in de spotlight: de GoodFood@Schooltrajecten en de projecten Lekker(s) op School en Brood(doos)nodig.

GoodFood@Schooltrajecten

In samenwerking met Stad Gent begeleidt Rikolto gratis vijf Gentse scholen per jaar. Samen met de scholen in kwestie nemen we het voedingsbeleid onder de loep en plannen met acties om dit tot een hoger niveau te tillen. Dat kan gaan van het promoten van kraantjeswater tot het aanpakken van de warme maaltijden tot voeding integreren in de lessen en alles daartussen. We zijn erg blij om er dit jaar te mogen invliegen met vijf topteams van deze scholen: Sint-Barbaracollege, De Teunisbloem, Kunstinstituut Gent, Don Boscocollege Zwijnaarde en Styrka Secundair Onderwijs. Lees hier ook het interview met Anneleen van het Don Boscocollege.

Misschien gaan we volgend schooljaar wel op jouw school aan de slag? Lees er hier alles over en schrijf je school in!

Lekker(s) Op School

Stad Gent wil alle leerlingen gelijke kansen bieden van bij de start. Maar gelijke leerkansen en voedselongelijkheid gaan niet samen. Daarom onderzoekt de Stad samen met HoGent en K.U. Leuven manieren om gezonde voeding in kleuterscholen voor alle leerlingen toegankelijk te maken. Kan er bijvoorbeeld gewerkt worden met een kortingssysteem? Dit en vele andere vragen worden onderzocht. Een leerrijke proeftuin en een belangrijke stap vooruit naar toegankelijke voeding voor alle leerlingen in Gent!

Brood(doos)nodig

Leren valt zwaar op een lege maag. Zo luidt de leuze van Brood(doosnodig), die een harde realiteit samenvat: nog steeds komen heel wat leerlingen zonder voeding of met enkel weinig voedzaam eten naar school. Let Us en Enchanté vzw slaan de handen in elkaar op zoek naar een antwoord. Door beroep te doen op de grote solidariteit binnen én buiten scholen zorgt Brood(doos)nodig voor een maaltijd voor leerlingen die anders met een lege maag op school zouden zitten. Lees meer over de problematiek in de fotoreportage van Lieve Blancquaert en doneer een brooddoos. Meer info op brooddoosnodig.be.

Voorjaarsplannen

Na de inspirerende webinars van vorig schooljaar, broedt de Council op een vervolg. Misschien wel live, als de maatregelen het toestaan. We gaan verder nog niks verklappen, maar wordt zéker vervolgd! Hou onze nieuwsbrief dus goed in de gaten voor alweer een fikse portie (lokale) inspiratie!

Samen aan tafel met GoodFood@School

Niet alleen de School Food Council kwam samen op 9 november. Ook voor de partners van de Gentse Voedselraad betekende deze datum een blij weerzien op de Partnerdag. Rikolto kon hier natuurlijk niet ontbreken en bemande (bevrouwde?) een gesprekstafel over GoodFood@School waar we het samen met de deelnemers hadden over de voeding op de Gentse scholen en hoe we deze kunnen verbeteren. De vele extra stoelen die werden gezocht en aangeschoven bewezen het nogmaals: dit thema leeft!