Enough, for all, for ever!

08/01/2019

In het project ‘IO Enough, for all, for ever!’ gingen de leerlingen van het 6de jaar STW van de Via school Tienen aan de slag rond duurzame ontwikkeling.

Al proevend en onderzoekend vroegen de teams De Krekels, De Sprinkhanen en De Meelwormen zich af of insecten het voedsel van de toekomst kunnen zijn.

De medeleerlingen van de school werden door onze teams verrast met meelwormenkoekjes en -cake, vegan chocomousse van kikkererwtensap en een smeuïge redbullvervanger. Ze werden met de neus op de feiten geduwd en kwamen te weten dat ook cola light ongezond is, er heel wat rotzooi in McDonald's frietjes zit en veel vlees eten heel wat schade aanricht.

Het is fijn om eens iets anders uit te proberen, eens te zien hoe het is om duurzaam te leven. De mystery boxes waren erg leerrijk.

Team De Sprinkhanen Leerlingen

Tijdens het tweede deel van het traject gingen de leerlingen op zoek naar heerlijke, uitdagende duurzame recepten.

En… Er werd gesmuld!

• Aperitiefhapjes

chips van appel, pastinaak en wortel & appelmoesdip

• Voorgerecht

wonderlijk witte venkel-bloemkoolsoep van geredde groenten van de markt

• Hoofdgerechten

creatieve volkoren voor-ieder-wat-wils-pizza & goudgele wok met restjes

• Dessertjes

oud broodpudding met honing, sojamelk en afgewerkt met pinda’s & uitdagende glutenvrije chocolademuffins met rode bonen en venkel

Voor het traject waren we nooit zo bezig met duurzame voeding, maar nu houden we er meer rekening mee, nu denken we er meer over na.

Team De Krekels Leerling

Het traject was een mooie aanvulling voor mijn vak Integrale Opdracht.

Noëlla Vanthienen Leerkracht Voeding