Leuvense GoodFoodies worden klaargestoomd tot experts

23/01/2020

De Leuvense GoodFoodies aan de slag

Rikolto werkt aan een netwerk van Leuvense GoodFoodies. 12 GoodFoodies van verschillende scholen komen samen in ons School Food Lab De Wijnpers in Leuven op een zonnige woensdagnamiddag. In deze eerste sessie willen we hen op een speelse manier onderdompelen in de wondere wereld van de gezonde en duurzame voeding.

De volgende sessie is een sessie per school, waar we zullen brainstormen over mogelijke acties die GoodFoodies op hun school kunnen organiseren, om de andere leerlingen, leerkrachten, directie en ouders te inspireren en te activeren.

Nadat ze elk in hun school een flashy actie hebben gedaan en daar de nodige communicatie over hebben gedaan, zullen ze hun ervaringen delen op de inspiratienamiddag ‘Straffe Kost? Straffe School! in Hal 5.

In een leerrijke quiz maken de GoodFoodies kennis met de 6 criteria van Rikolto. Daarna kunnen ze kiezen tussen een kookworkshop en de escape room. In de eerste gaan ze aan de slag om zelf koekjes te bakken zonder suiker, maken ze een gezond havermoutontbijt en hummus als gezonde en duurzame spread voor op de boterhammen.

Ook de escape room draait rond gezonde en duurzame voeding. De leerlingen laten zich een uur lang vrijwillig opsluiten in een lokaal om er puzzels, raadsels en andere vraagstukken rond voeding op te lossen en zo de sleutel te bemachtigen die hen weer vrijlaat.

Geen saaie lessen

Jen Willems en Femke Van Vaerenbergh van GoodFood@School leiden de namiddag in goede banen. “We willen hen geen saaie lessen geven, maar interactieve en leuke workshops, zodat ze zelf expert worden”, vertelt Jen.

"We hebben veel geleerd. Bijvoorbeeld, een derde van al het eten dat we produceren wordt weggegooid, dat vinden we echt een groot getal."

Helena en Febe Leerlingen van het Sint-Pieterscollege

Na een brainstorm over wat ze zelf kunnen doen zijn ze alvast enthousiast om ook op hun school aan de slag te gaan. "We willen graag een wekelijkse veggiedag organiseren en een vegetarisch aanbod, waar je niet zelf expliciet om moet vragen", vertelt Helena. "En er wordt ook nog veel weggegooid op school, daar willen we ook iets aan doen", vult Febe aan. Wij duimen alvast!