Ik kom binnen als een verzopen kip, tot op het bot verkleumd. Maar de warmte waarmee ik in stedelijke basisschool Flora ontvangen word door Ilse Legon en Veronique Hermans, directeur en ‘directeur in spe’ (via het meelopertraject), maakt alles goed. Lang geleden ook dat ik mensen uit het onderwijs met zoveel passie hoorde spreken over hun beroep.
Stedelijke basisschool Flora is een school in hartje Borgerhout met 332 leerlingen. Veel leerlingen hebben het thuis niet breed, maar dat belet de directeurs en hun schoolteam niet om hen maximaal te ondersteunen. Bijvoorbeeld met een bibliotheekproject voor leerlingen en binnenkort ook ouders, hulp bij schoolgerelateerde administratie, uitlenen van laptops enz. Ze blijven de ouders wel op hun verantwoordelijkheid wijzen: het is niet de bedoeling dat de school alles op een dienblaadje presenteert. De opendeur-policy in combinatie met een open communicatie voelt niet aan als een belasting voor de school. De ouderbetrokkenheid is heel groot en daar kan de school alleen maar wel bij varen. Zo worden voor- en nabewaking en middagtoezicht opgenomen door ouders. Die ouders zijn ook aanspreekpunt voor andere ouders en bevorderen de betrokkenheid. Ook in het project “Smakelijke School” speelden ouders een cruciale rol.