Hotelschool Ter Duinen wint de brooddozenbattle

06/05/2019
Femke Van Vaerenbergh
Programmamedewerker GoodFood@School bij Rikolto

Klassen gingen de brooddozenbattle aan

Tot februari konden klassen meedoen met de brooddozenbattle. Het was een plezier om al die gezonde, duurzame brooddozen in onze mailbox en op Instagram te zien verschijnen. Met de hele klas of school gingen jullie aan de slag om te knutselen, samen te koken of een activiteit op te zetten om gezonde en duurzame voeding bespreekbaar te maken, binnen en buiten de klas. Er verschenen zelfgemaakte wraps, verse slaatjes, gezonde broodjes en nog meer van dat lekkers. Wij kregen er alvast honger van, en goesting naar meer!

En de winnaars zijn...

De winnaars van de brooddozenbattle kregen met hun klas een kookworkshop cadeau. Op die manier kan er in de toekomst nog beter ingezet worden op duurzame voeding op school. Eén van de winnaars was Hotelschool Ter Duinen in Koksijde. Zij hadden naast foto's van hun mooie duurzame creaties, ook een artikel in hun schoolmagazine gepubliceerd over de brooddozenbattle. Hotelschool Ter Duinen is een school die jongeren in de wondere wereld van de gastronomie inleidt. Hier zitten onze chef-koks in spé. Een ideaal publiek dus om een professionele kookworkshop mee te doen. Een gast-chefkok leidde de workshop, EVA vzw organiseerde deze.

Duurzame kookworkshop met mooie resultaten

De workshop bestond uit een theoretisch luik en een praktijkgericht luik. In het theoretische deel werd gezonde en duurzame voeding uitgebreid besproken. In het praktische deel konden de leerlingen zelf aan de slag gaan! Ze werden in groepjes van 3 verdeeld en kregen per groepje een recept om uit te werken. Alle recepten werden op tijd afgewerkt. Het waren mooie resultaten!

De leerlingen hebben veel nieuwe producten en smaken leren ontdekken en kunnen proeven, Ook klassieke gerechten kregen een vegetarische toets. Zo maakten ze sticks van knolselder in plaats van noordzeevis, moussaka zonder het lamsgehakt, burgers van maïs en telkens met een passende dip of legumaise. Het was een drukke maar boeiende dag! Na de workshop waren de leerlingen ervan overtuigd zijn dat onze voeding - en zeker die in de lagere en secundaire scholen - dringend beter, gezonder en afwisselender moet. Moeilijk is het eigenlijk helemaal niet!