Kick-off School2030: Leuvense scholen richting klimaatneutraliteit

20/10/2021

Rijkgevuld programma met inspirerende sprekers

Een goede maand na de start van het nieuwe schooljaar, vond op woensdag 6 oktober in het Leuvense OPEK de kick-off van School2030 plaats. Zoals beloofd kwamen er in de voormiddag een aantal boeiende sprekers het publiek inspireren: Schepen van Onderwijs Lalynn Wadera mocht de spits afbijten, gevolgd door Koen Meirlaen, geograaf en leerkracht aardrijkskunde/wiskunde in campus Sint-Hendrik in Deinze. Hij vertelde ons over zijn interessante onderzoeken op Antarctica en de klimaatverandering die daar onlosmakelijk mee verbonden is. Dat deed hij met een heel inspirerende en hoopgevende presentatie waar hij ons in vogelvlucht meenam in de essentie van de bijhorende facts en figures. Verder heeft hij de oorzaken, gevolgen en oplossingen van de klimaatkwestie heel bevattelijk samengebracht op een website voor leerlingen en leerkrachten onder zijn project “Oceans are rising, so get informed”.

Ook schepen van klimaat David Dessers was aan het woord. Na een toelichting over de Leuvense voedselstrategie had hij de eer om aan basisschool Sancta Maria een mooie prijs te overhandigen voor hun reeds geleverde klimaatinzet: een spel van Foodwin rond voedselverspilling t.w.v. €350. Goed bezig!

Na een lekkere, gezonde lunch werd iedereen uitgenodigd in de MaakLeerPlek. Dit is een plek waar Leuvense bedrijven, scholen, kunstenaars en inwoners samen leren, maken en werken. Scholen konden er de hele namiddag in gesprek gaan met de verschillende ankerpunten van School2030, waaronder ook Rikolto. Om 16u werd de Kick-off afgesloten met een hapje, drankje en muziek van muziekgroep SPAAK, die met hun zelfgemaakte instrumenten helemaal pasten binnen het thema duurzaamheid.

Duurzaamheidsbeleid op maat van de Leuvense scholen

Met een quote uit Jelmer Mommers’ boek “Hoe gaan we dit uitleggen?” stak Ellen Vandenbroucke van wal: “Met je individuele bijdrage ben je deel van een grotere groep die gezamenlijk het verschil maakt. Alle vooruitgang is te danken aan mensen die níet wachten tot anderen iets doen.”

Als coördinator van het project School2030 wil Ellen inzetten op die vooruitgang bij de Leuvense scholen, door hen een duurzaamheidsbeleid op maat te bieden.

Voor School2030 ben ik vertrokken vanuit 4 grote noden die ik zelf als ex-leerkracht aanvoelde, zijnde: een helder aanbod, ontzorging bij duurzaamheidsmanagement, advies van experten en tot slot centen. Met de website van school2030.be wil ik een overzichtelijk en volledig antwoord bieden op die noden van scholen.

Ellen Vandenbroucke Coördinator School2030

Rikolto als ankerpunt voor het thema gezonde en duurzame voeding

We horen je al denken: hoe moet ik hier als school in godsnaam aan beginnen? Duurzaamheid is immers een begrip dat vele ladingen dekt. Er werd dan ook gekozen om te werken met 7 duurzame thema’s: energie, voeding, vergroening, mobiliteit, edu-actie, afval en tot slot circulaire economie. Per thema is er een partnerorganisatie gevraagd om het ankerpunt, de expert te zijn. Deze ankerpunten wijzen scholen de weg als ze vragen of plannen hebben rond een thema. Voor Rikolto is dat voeding. Scholen kunnen bij Rikolto terecht, we beantwoorden jullie vragen, ondersteunen jullie bij jullie voedingsplannen, of brengen jullie in contact met een geschikte partner die aansluit bij jullie noden of behoefte.

School2030, here we go!