Klimaatcamping in Leuven

28/06/2019

In juni hield onze Leuvense pilootschool Stroom een duurzame week. Elke dag stonden er allerhande workshops en activiteiten op het programma om duurzaamheid in de kijker te zetten. Een kennismakingsspel rond de Duurzame OntwikkelingsDoelstellingen, een stadswandeling naar duurzame plekken in het Leuvense, knutselen met recyclagematerialen, afval opruimen tijdens een wegbermactie, workshops rond duurzame energie en rond duurzame voeding.

De duurzame week werd afgesloten met een klimaatcamping aan de Abdij van ‘t Park, bij BoerEnCompanie. Waarom een klimaatcamping? De leerlingen proberen 24u lang zo weinig mogelijk impact te hebben op het klimaat. Met een ecotoilet, beperkt water- en energieverbruik en lokale, seizoensgebonden en voornamelijk plantaardige lekkernijen.

Bij aankomst zet iedereen zijn tent op in de boomgaard, en in de namiddag gaan ze aan de slag tijdens verschillende kookworkshops. Ze maken confituur met verse aardbeien, vegetarische spreads voor het ontbijt, en spaghetti met massa’s groenten van De Wikke als avondeten. Een heldere uitleg van boer Brecht, en een ochtendlijke dauwtrip langs de koeien, maken er een leerrijke en plezierige ervaring van.