Leerlingen IMS Antwerpen maken van voedselresten een feestmaal

25/06/2019

Zoete samosa's bakken, bloemkool klaarmaken op verschillende wijzes én ondertussen iets doen aan de voedselverspilling. Tijdens een kookworkshop gaan de leerlingen van het IMS in Borgerhout aan de slag met voedselresten van de supermarkt naast de school.

Samen tegen voedselverspilling

De workshop kadert in het grotere, intensieve tweejarige begeleidingstraject met de Antwerpse school, in samenwerking met Ondergrond. Daarbij stond het aanpakken en gezellig maken van de refter bovenaan de prioriteitenlijst. Er zijn geen warme maaltijden op school, maar niet alle leerlingen hebben steeds een eigen lunchpakket mee. Om te voorkomen dat leerlingen de schooldag op een lege maag moeten doorkomen of snacks kopen in de buurt zochten we naar oplossingen.

Samen met Joost Sierens, de uitbater van de Carrefour vlak naast de school, gingen we aan de slag tegen voedselverspilling. Groenten, fruit en andere voedingswaren die niet meer verkocht worden in de supermarkt, maar wel nog perfect bruikbaar zijn, worden geschonken aan de school. Met die ingrediënten maken leerlingen dan tijdens de kooklessen smoothies, verse soep, wraps, ...

Vandaag vertelt Myrthe van GoodFood@School meer over voedselverspilling en gezonde en duurzame voeding. Joost Sierens komt praten over de samenwerking tussen de school en de handelaars uit de buurt.

Etenstijd

Het Fruithofje en de Fruithoek hebben vandaag appels, peren, bloemkool en bladerdeeg in de aanbieding. Tijdens de workshop door Wowfood gaan de leerlingen in duo aan het werk om met die ingrediënten zoete, gevulde samosa's te maken, gepaneerde bloemkoolroosjes en een ovenschotel met bloemkool en bechamelsaus.

Onder het oog van begeleider Gaëtan plooien de leerlingen zorgvuldig het met stukjes appel en peer gevulde deeg in driehoeken. Terwijl de samosa's de oven in gaan en de klas langzaam vullen met een zoet aroma, worden de bloemkoolroosjes achtereenvolgens ondergedompeld in bloem, een eimengsel en paneermeel. De bechamelsaus is een uitdaging, maar uiteindelijk heeft elk duo een ovenschaal met bloemkool en een gevuld dessertbord. Nog even tijd om te proeven en wat overblijft mag mee naar de refter voor de lunch. Smakelijk!