Kookkunsten op Stroom in Leuven

Femke Van Vaerenbergh
Programmamedewerker GoodFood@School bij Rikolto

Een echt kookatelier

De pilootschool Stroom was eind januari toe aan haar tweede projectweek, deze keer rond rond kunst en cultuur. Hierbij kon 'kookkunst' niet ontbreken. De leerlingen van Stroom dompelden zich onder in de wereld van het vegetarisch koken. Het werd zelfs een echt kookatelier. De recepten bestuderen, de ingrediënten afwegen, groenten snijden, kneden en kokerellen, ze deden het allemaal. Zelfs de stoerste jongeren rolden vlijtig vegetarische balletjes of smeten zich op het tortilladeeg.

De reacties zeggen genoeg

Reacties als “ik wist niet dat vegetarisch eten zo lekker kon zijn”; “ik ga dit thuis ook eens met mijn ouders maken”, “wow, koken is echt leuk” tonen dat we ons doel bereikt hebben. Een eerste introductie in de wondere wereld van het koken, en meer nog, van het vegetarisch koken.

Als proef op de som kwamen de ouders meegenieten van deze creaties tijdens de receptie na het toonmoment van deze culturele week.