Leerlingen van JOMA secundair in Merksem leven een hele week duurzaam

27/11/2018

Er is geen PLAN(eet) B

De leerlingen van het 5e jaar STW van JOMA secundair in Merksem kaderden het traject GoodFood Challenge binnen hun Integrale Opdrachten. Onder het motto 'Er is geen PLAN(eet) B' moesten zij gedurende een hele week zo duurzaam mogelijk leven. Hoe ze duurzaam konden eten leerden ze alvast via de leerrijke en interactieve workshops van GoodFood@School.

De leerlingen werden uitgedaagd met challenges over duurzame voeding. Om die tot een goed einde te brengen moesten ze zich verdiepen in het thema, in groepjes brainstormen en op zoek gaan naar inspiratie om tot een positieve actie te komen die anderen kan overtuigen om te kiezen voor gezonde duurzame voeding.

Enkele van hun bevindingen opgelijst:

• Verborgen suikers zijn overal! (Weet-wat-je-eet-uitdaging)
  • Zelfgemaakte aardappelfrietjes zijn smaakvoller en gezonder dan Mc Donalds/fastfoodfrietjes (Real Happy Meal uitdaging)
  • In de toekomst eten we zeewier- en quinoakoekjes (Food for the future uitdaging)
  • Light chips bevatten minder vetten maar meer suikers! (Weet-wat-je-eet uitdaging)
  • Vergeten groenten zoals pastinaak smaken overheerlijk in een herfstige soep (Ode aan de gekke groenten uitdaging)

Op het menu:

Tijdens het tweede deel van traject verdiepten de leerlingen zich verder in het thema gezonde duurzame voeding en zochten nauwkeurig recepten uit. Ze probeerden die samen uit, met een spetterend resultaat!

• Rode linzensoep
  • Lasagne van koolrabi (recht van bij de boer) en ‘left-over-lasagne’ met broodkruim en bio groentjes
  • Suikervrije dessertjes (recht-uit-de-tuin): appel-walnoottaartjes en eerlijk chocolade-appelgebak

We leren wel vaker over zulke onderwerpen maar nu werd het op een creatievere manier gebracht.

Yasmina Mohamed Ghannou Leerling

‘Ik vond het fijn om zelf onderzoek te doen en actie te ondernemen.

Lotte Lambaerts Leerling

Wij waren onder de indruk van de deskundigheid van begeleidster Valérie en we apprecieerden de activerende werkvormen die ze gebruikte om de leerlingen warm te maken voor dit moeilijke thema.

Charlotte Snoeks Leerkracht Integrale Opdrachten