Met dit voorstel willen Leuvense klimaatjongeren werk maken van duurzame voeding op school

04/04/2019

Jeugddienst Globelink, SOM (Samen Onderwijs Maken) en KlimaLeuven brachten Leuvense Klimaatjongeren op woensdagnamiddag samen. Ze gaan aan de slag om hun ideeën over hoe de toekomst er volgens hen moet uitzien, in concrete doelstellingen te gieten. Daarvoor zijn er twaalf experts uitgenodigd in even veel vakgebieden die samen met de jongeren brainstormen. GoodFood@School-medewerkster Jen Willems is erbij als expert op het gebied van duurzame voeding.

Na een kop warme soep met versgebakken brood, is het eerst tijd voor een actief kennismakingsspel en een speeddate, waarbij de jongeren ontdekken met wie ze overeenkomsten delen.

Daarna is het tijd voor het serieuzere werk. De jongeren gaan aan tafel bij de experts om problemen aan te kaarten, ideeën voor te leggen en te discussiëren. Uiteindelijk kiezen ze welk thema hen het meest ligt om werk te maken van concrete aanbevelingen.

(lees verder onder de video)

Verandering gaat alleen maar, als het ook een beetje leuk is.

Pieter T'jampens Jeugddienst Globelink

Hoe maken we werk van duurzame voeding op school?

Een groepje jongeren gaat aan de slag rond duurzame voeding. Ze willen werken rond een betere kennis van duurzame voeding, "want kennis leidt tot gedragsverandering", minder verpakkingen en meer vegetarisch eten op scholen. "Maar dan mogen die vegetarische maaltijden niet duurder zijn dan de rest."

Na wat concretiseren komen de jongeren op het idee om op scholen eigen moestuinen te bouwen. Zo leren jongeren al doende bij over duurzame voeding en kunnen de leerlingen zelf aan de slag met deze wel heel lokaal gekweekte en seizoensgebonden groenten. Daarnaast zouden er gerust afspraken mogen komen dat er alleen maar duurzaam en verpakkingsvrij gegeten mag worden op school. Het zijn ideeën die ook Schepen van Onderwijs Lalynn Wadera enthousiast onthaalt.

Als alle jongeren op het einde ook zelf mogen stemmen op de voorstellen die zij het belangrijkste vinden, haalt het voorstel rond voeding de meeste stemmen. Tijd om er werk van te maken? De aanbevelingen gaan alvast naar de stad en de scholen.