Nieuwe richtlijnen gezonde broodjes op school

04/02/2019
Femke Van Vaerenbergh
Programmamedewerker GoodFood@School bij Rikolto

Nadat eerder al een gids voor gezonde schoolmaaltijden verscheen, lanceerden Vlaams minister van onderwijs, Hilde Crevits en minister van volksgezondheid, Jo Vandeurzen, in samenwerking met het Vlaams Insituut Gezond Leven, een nieuwe gids met richtlijnen rond gezonde broodjes op school. Het is een informatieve gids over wat nu juist een gezond lunchaanbod is op school. Waaruit bestaat een ideaal broodjesaanbod nu eigenlijk? Hoe kunnen we leerlingen motiveren om gezonde keuzes te maken?

Een gids die inspiratie moet geven

Zo wordt er bijvoorbeeld geopperd om van volkoren de standaard te maken. Dit gaat niet enkel over brood, maar ook over pasta, rijst, couscous, quinoa, ... Ook de groenteconsumptie moet opgekrikt worden voor de leerlingen. Dit kan door een salad bar of een stevige groentesoep te voorzien. Verder geeft de gids inspiratie om gezonde versies te brengen in het klassieke aanbod dat er nu is zoals een broodje hummus met gegrilde paprika of een broodje plattekaas met geraspte wortels en rozijnen. Het belangrijkste advies dat deze gids geeft, is om niet te drastisch te werk te gaan en het aanbod stap voor stap aan te passen. Zo voorkom je weerstand bij leerlingen.

Naast gezondheid, ook duurzaamheid integreren

Vanuit GoodFood@School willen we benadrukken om niet enkel een gezond, maar ook een duurzaam aanbod te voorzien. Onze voeding is verantwoordelijk voor ruim 1/3 van de totale uitstoot van broeikasgassen en op die manier dus een belangrijke factor in de klimaatveranderingen. Met een minimum aan inspanningen kunnen we ons steentje bijdragen: werk met lokaal geproduceerde, seizoensgebonden producten; kies voor duurzame vis; beperk rood en bewerkt vlees; breng voedselafval en verpakking tot een minimum, ... Het is ook belangrijk om uit te leggen waarom je kiest voor een vernieuwd aanbod en op welke manier dit bijdraagt aan de gezondheid van de scholieren en aan een gezondere planeet.

Wil je in jouw school aan de slag gaan?

Geef je in jouw school warme maaltijden aan de leerlingen, dan kan je hier terecht voor een gids rond de richtlijnen over schoolmaaltijden. De richtlijnen voor een gezonde (broodjes)lunch op school vind je hier.