Nieuwenbosch als voorbeeld op inspiratiedag van STOEMP

04/04/2019

Een voormiddag vol mooie voorbeelden

Op 2 april vond de inspiratiedag van STOEMP plaats. STOEMP brengt initiatieven in Gent samen die inzetten op gezonde en duurzame voeding voor iedereen. De inspiratiedag zette creatieve, innoverende en inspirerende praktijkvoorbeelden rond gezonde, duurzame en toegankelijke voeding voor iedereen in de kijker.

Daar was onze Gentse pilootschool Nieuwenbosch een van de voorbeelden op vlak van onderwijs. We brachten een bezoek aan de school waar de adjunct-directeur uitleg gaf over het proces van GoodFood@School en wat de school tot nu toe heeft verwezenlijkt. Een voorbeeld hiervan is het waterbeleid op de school. Leerlingen kunnen voor een paar euro's een hippe Dopper-fles kopen en de school voorziet een handige watertap op een aantal plaatsen. Het schoolreglement wordt binnenkort ook aangepast: binnen de schoolmuren zal enkel nog kraantjeswater worden getapt en zijn petflessen verboden.
We bezochten erna de keuken en mochten lunchen in de refter. Naast de mooie voorbeelden werden ook drempels waar de school tegenaan botste besproken. Zo moet een school rekening houden met heel veel zaken zoals prijs en werkkracht waardoor niet alles even snel loopt als we zouden willen.

Het was een boeiende voormiddag waarna iedereen met energie en nieuwe inspiratie naar huis ging.