Op bezoek bij de Dakboerderij van PAKT

27/11/2018
Femke Van Vaerenbergh
Programmamedewerker GoodFood@School bij Rikolto

Op 7 november werd er met een aantal leerlingen en enkele leerkrachten van IMS Borgerhout, een bezoek gebracht aan de dakboerderij van PAKT . Dit bezoek kadert binnen het refterproject dat GoodFood@School samen met Ondergrond ondersteunt. Ons doel? Van de refter terug een aantrekkelijke plek maken waar duurzame en gezonde voeding een belangrijke rol krijgt.

Een school met een grote uitdaging op vlak van voeding

IMS Borgerhout heeft, net zoals 95% van de scholen in Antwerpen, geen warme maaltijden. Het is een ASO-TSO-BSO school, met een grote uitdaging op het vlak van voeding. Zo komen er veel leerlingen zonder ontbijt, met een lege maag en een nog legere brooddoos naar school.

Het project bestaat enerzijds uit het herinrichten en verfraaien van de refter sámen met de leerlingen, opdat ze een aantrekkelijke plek krijgen om te eten, wat aanzet om te lunchen.

Daarnaast wordt het thema duurzame en gezonde voeding ook tijdens de lessen behandeld om de leerlingen (en consumenten van morgen), op een toegepaste manier te informeren en sensibiliseren. Zo willen de leerkrachten 'Voeding' met voedseloverschotten aan de slag gaan in hun les, om bijvoorbeeld verse soep aan te bieden in hun nieuwe refter, of geblutste appels in een lekkere compote te verwerken. Samen met de handelaren van de buurt rondom de Turnhoutsebaan geven we zo overschotten, die ze anders weggooien, een lekkere bestemming.

Een voorbeeld van duurzaam tuinieren: al het water dat gebruikt wordt, is regenwater dat wordt opgevangen in grote waterbassins. In totaal is dit systeem goed voor 100.000 liter regenwaterrecuperatie.

Adje Van Oekelen mede-oprichtster van het DAK

Op het dak van een boerderij

Die enthousiaste kerngroep leerlingen en leerkrachten van IMS Borgerhout kregen bij de dakboerderij een rondleiding door de mede-oprichtster van het DAK. ’t DAK is een innovatief, ecologisch en laagdrempelig standslandbouwproject dat de oprichters samen met de buurtbewoners aan het uitbouwen zijn. Momenteel zijn er 77 leden. Voor 50 euro per maand krijgen ze 7 dagen op 7 toegang tot het DAK. Eieren, honing, eetbare kruiden, fruitbomen, tomatenserres, ... zijn er allemaal te vinden.

De rondleiding eindigt in de keuken. Op het menu: zelfgemaakte soep van zelf geoogste dakgroenten. De bouillon die hiervoor gebruikt wordt komt van Caldo, de eerste bouillonbar in België die op de benedenverdieping in PAKT net geopend is. Het resultaat was heerlijk!