Peulvruchten graag!

18/09/2019

In de voedingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven staan de peulvruchten op een prominente plaats: als aparte groep in de donkergroene zone. En daar staan ze goed, want ze bieden véél gezondheidsvoordelen én bovendien zijn peulvruchten ook goed voor het milieu.

Er zijn véél goede redenen om peulvruchten op het menu te zetten.

Lekker en veelzijdig
Peulvruchten zijn héérlijke smaakmakers. Je vindt ze in talloze gerechten: chili sin of con carne, linzenstoofpot, maaltijdsoep: ze komen overal tot hun recht.

Goed voor je lichaam
Peulvruchten zijn goed voor je hart en bloedvaten. Want ze bevatten het specifieke vezeltype pectine* dat een gunstig effect heeft op de cholesterol. Ze zitten ook tjokvol vezels en vitamines. Goed voor je darmflora én een verzadigd gevoel. Eet ze minstens éénmaal per week.

Goedkoop & lang houdbaar
Peulvruchten kan je lang bewaren: gedroogd, in blik, in een bokaal of in een stazak. Allemaal even gezond, relatief goedkoop én lang houdbaar.

Goede vleesvervanger
Peulvruchten zijn een prima bron van eiwitten. Bovendien zijn die eiwitten klimaatvriendelijker dan dierlijke eiwitten. Peulvruchten bevatten ook ijzer, zink en enkele B- vitamines. Een gezond, plantaardig alternatief voor vlees!

Peulvruchten in de brooddoos?

Ook op school kunnen peulvruchten hun plek vinden. Denk maar aan lekkere spreads voor op de boterham. Super eenvoudig en zo lekker. Op onze receptenpagina vind je allerlei recepten met peulvruchten. Test ze uit en laat het smaken!

Peulvruchten zijn super veelzijdig. Wist je dat je van kikkererwten zowel hummus, krokante nootjes, pannenkoeken als chocolademousse kan maken?! Ze zijn bovendien heel voedzaam en de ideale manier om je steentje bij te dragen aan het klimaat, want ze zijn milieuvriendelijk in teelt. Jongeren leiden de weg naar verandering van onderuit. Door peulvruchten thuis op tafel te zetten, worden ook de oudere generaties aangezet om deze milieupatser te integreren in hun voedingspatroon.

Amy Verbeke GoodFood@School collega

Bekijk hier de infographic over peulvruchten