Projectdag #FoodSienceClass in Antwerpen

01/02/2022

Je moet het het IMS in Antwerpen niet vertellen. Wil je dat leerlingen anders, gezonder en duurzamer gaan eten, dan moet je inzetten op zowel kennis, als op het aanbod. Vanaf 24 januari wordt er op de school soep verkocht, gemaakt van geredde groenten. Op 17 januari werden de leerlingen van 3 Maatschappij en Welzijn en 7 kantoor ondergedompeld, zodat ze als echt ambassadeurs hun kennis en vaardigheden kunnen overbrengen naar hun vrienden en familie.

Once you know, you can’t unknow

Het is niet simpel om als 15-jarige door het bos de bomen nog te zien als het aankomt op voeding. Iedereen noemt zich tegenwoordig voedingsexpert. Influencers gooien hun mening als feit online. Bedrijven spannen ze voor hun kar door ze tegen een mooie verloning hun boodschap te verkondigen. Ze gebruiken uitgekiende technieken waardoor het verdorie moeilijk is om dit niet als zoete koek te slikken.

De light pindakaas, die ondertussen uit de rekken is gehaald, die gezonder lijkt, maar 45% meer suikers bevatte van dan de gewone variant. De volkoren crackers met maar 15% volkorenmeel, omdat enkel volkoren brood wettelijk 100% volkorenmeel moet bevatten. Het zijn sloebers die fabrikanten. Wat is gezond en wat niet? Je zou voor minder koppijn krijgen. Met de leerlingen bekijken we de voorkant van producten en vergeleken die met de achterkant. Het verschil tussen feitelijke informatie op de achterkant (de nutriënten) werden vergeleken met wat de fabrikant wil dat we onthouden. ‘VERS’ ‘NATUURLIJK’ ‘BRON VAN VEZELS (maar misschien ook van suiker)?

We duiken ook dieper in het verschil tussen bewerkte en ultrabewerkte voeding. Een banaan pellen is een vorm van voedselbewerking. Ultrabewerkte voeding is dan weer voeding die door complexe industriële processen ondergaan vooral lege calorieën bevatten: ze vullen maar zijn niet voedzaam.

Zeg nee tegen voedselverspilling

We hebben het ook over voedselverspilling. Want goede voeding is niet alleen gezond, maar ook duurzaam. We zijn aardig voor onszelf, onze planeet en de toekomstige generaties. Een belangrijk aandeel van de negatieve impact op het milieu en het klimaat zit in de tonnen voeding die we dagelijks weggooien. We bespreken het probleem en de oplossingen. Wat kunnen wij als consument doen om minder voedsel te verspillen. Het zal je verbazen, maar het grootste aandeel wordt niet verspild bij de restaurants of de supermarkten, maar gewoon bij ons thuis!

Youth Forum

We doen dit project niet enkel in Vlaanderen. Ook leerlingen in Israël, Finland en Polen krijgen dezelfde lessen. ’s Avonds wisselden we met hen ervaringen uit. Wist je dat bij ons het avondeten de belangrijkste maaltijd is en in Israël de lunch? We kregen een workshop van twee Poolse Food Influencers die de naam influencer waardig zijn: Jagna Niedzielska and Tomasz Zaremba gaven een online zero waste showcooking. Dit allemaal onder het genot van een hapje en drankje gemaakt door Elke van het Kabinet van Gezonde Zaken. Zij zal de leerlingen later nog een workshop geven hoe ze zelf kunnen koken met overschotten.

Creëer de juiste voedselomgeving

Nog meer dan kennis en kunde is het de voedselomgeving die bepaalt welke keuzes je maakt. De Turnhoutsebaan is bezaait met winkels, snackbars,…waar je voor bijna niets ultrabewerkte voeding kan kopen. Het beloningsysteem in je hersenen mag dan juichen met die vet- en suikerrijke voeding, van teveel word je lichaam echt niet blij. In Antwerpen is het niet de gewoonte om een voedingsaanbod op school te voorzien, zoals warme maaltijden. Ook daar speelt het IMS op in, door twee keer per week gezonde en duurzame (want gemaakt van geredde groenten) soep aan te bieden tegen een heel toegankelijke prijs. De leerlingen verleiden met iets voedzaam, zodat ze de ongezonde verleiding steeds vaker laten staan. Daar gaan we voor!

Ook interesse?

Geïnteresseerde scholen in Antwerpen kunnen zich aanmelden om deel te nemen aan de volgende fasen van het pilootproject. Neem hiervoor contact op met myrthe.peijnenborg [at] rikolto.org