Restjes redden in het Meetjesland

28/03/2019

Leerlingen GO! athenum en De Tandem meten voedselverspilling op school

De leerlingen van het vijfde middelbaar in het GO! atheneum en leefschool De Tandem in Eeklo hebben de voedselverspilling op hun school onder de loep genomen. De Restjesredders, een project dat voedselverspilling wil tegengaan, daagden hen uit met de GoodFood Challenge. Zes leerlingen offerden vorige week elke middagpauze op om de voedselresten van de warme maaltijden te verzamelen en te wegen.

De cijfers waren hallucinant: in De Tandem gaat naar schatting 42 % van het voedsel verloren ofwel ongeveer 3900 kg per jaar. Het grootste probleem is de warme maaltijd (ongeveer 2800 kg voedselverlies per jaar of 72 % van het totale voedselverlies), maar ook de soep blijkt een groot probleem (ongeveer 1100 kg voedselverlies per jaar of 28 % van het totale voedselverlies). FoodWIN berekende dat in totaal hierdoor jaarlijks ongeveer 5500 euro verloren gaat.

“Een opvallende vaststelling was dat in het atheneum op vrijdag het meeste voedsel wordt weggegooid en op donderdag het minst. Toevallig is donderdag ‘frietjesdag’ en vrijdag ‘visdag’. Daarnaast viel het ook op dat vooral de groenten blijven liggen en dat ligt volgends de leerlingen aan het feit dat er weinig smaak in zit en ze er niet aantrekkelijk uitzien.”

Vanessa Aneca Natuurpunt en Partners Meetjesland

Tijdens het traject gingen andere leerlingen in winkels op zoek naar misvormde groenten en informeerden verschillende klassen over hun bevindingen. Ook het verschil tussen de houdbaarheidsdata THT (Tenminste Houdbaar Tot) en TGT (Te Gebruiken Tot) werd verduidelijkt, belangrijke kennis in de strijd tegen voedselverspilling.

“We vonden geen gekke groenten, wat bewijst dat ze al worden weggegooid voordat ze in de winkels terecht komen.”

Fatou Leerling

De leerlingen, die bruisten van de goede ideeën, brachten als alternatief aan om op vrijdag zelf of met behulp van de leerlingen die kooklessen krijgen verse, lekkere en gezonde gerechten te koken. Een overleg met de directie staat al ingepland. Gezond, aantrekkelijk en lekker voedsel is belangrijk om voedselverspilling tegen te gaan, daar zijn zowel directie, leerlingen als leerkrachten het over eens. De bestelling kan ook afgestemd worden op de resultaten van de meting, wat op zich al een makkelijke en erg zinvolle eerste stap is!

De school ging echter niet alleen voor minder voedselverspilling, ook het afval op en rond het gebouw werd al joggend of ‘ploggend’ door de enthousiaste leerlingen opgeruimd.”

Het GO! atheneum in Zelzate en het college Onze-Lieve-Vrouw-ten-Doorn in Eeklo doorlopen binnenkort eenzelfde traject rond duurzame voeding en voedselverspilling. Andere scholen in het Meetjesland kunnen nog steeds intekenen , ook voor volgend schooljaar.

Deze schooltrajecten in het Meetjesland vinden plaats in het kader van ‘Restjesredders’. Het project is een initiatief van GoodFood@School, Natuurpunt en Partners Meetjesland en FoodWIN.