School Food Council Gent – over goed eten op school

10/12/2019

Op donderdag 21 november kwamen de leden van de School Food Council samen aan de Artevelde Hogeschool campus Brusselsepoort. Hun dag begon met een lekker, gezond en duurzaam ontbijtje, met liefde en zorg bereid door Moika, van cateringbedrijfje Ike Uwa. Daarna konden we eraan beginnen.

Verschillende lopende projecten in Gent kwamen aan bod. Zo zette Lennart, student sociologie van de UGent, de nieuwe STOEMPchecker in wording in de schijnwerpers. Een checklist aan de hand waarvan scholen kunnen nagaan of het voedingsinitiatief dat ze organiseren wel toegankelijk genoeg is voor alle leerlingen. De finale versie krijgen we in februari 2020 te zien.

Daarna volgden de initiatieven van GoodFood@School in Vlaanderen, de Serious Urban Game van Join for Water en de boekjes van de Wijze (W)eters van de milieudienst van Stad Gent. Lieta Goethijn vroeg ook aandacht voor de MINARaad die op 9 december een inspraakmoment organiseren. Burgers en organisaties mogen dan input geven op het klimaatplan van Stad Gent. De School Food Council zal alvast aanwezig zijn om aandacht te vragen voor gezonde en duurzame voeding op school!

De School Food Council groeit en heeft ambitie. Om die ambitie waar te maken is er nood aan meer duidelijkheid van wat de Council juist is en doet, wat ze kan betekenen voor de scholen en hoe we de scholen kunnen bereiken. De slagzin en pitch zijn er. Volgende keer bekijken we het aanbod van alle partners en focussen we verder op het bereiken van scholen. Daarvoor worden we bijgestaan door Rilke, Emma, Louis en Alexander, studenten van de master communicatie van de UGent. Zij werken een jaar lang voor de SFC aan een communicatieplan en doen onderzoek naar het bereiken van scholen. Je voelt het, er beweegt wat!

De volgende SFC staat gepland op donderdag 30 januari 2020. Tot dan!