Straffe kost - Leerkrachten en experts delen tips en inspiratie voor een duurzaam voedingsbeleid op school

12/12/2019

Inzetten op gezonde en duurzame voeding op school, hoe maak je daar werk van? We brachten leerkrachten, onderwijsstudenten en medewerkers van steden en gemeenten uit de hele provincie West-Vlaanderen samen in Kortrijk om hiermee aan de slag te gaan.

Keynotes en pitchtafels

Na een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk, waar we cateringbedrijf bezochten, is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Jolien Plaete van het Vlaams Instituut Gezond Leven en Myrthe Peijnenborg van GoodFood@School reiken tijdens hun keynote op de bovenste verdieping van het Kortrijkse stadhuis tools aan en geven praktische tips om een echt gezond en duurzaam voedingsbeleid uit te werken op school. Want hoe zorg je ervoor dat een of meerdere leuke acties ook verankerd raken in beleid en welke tools en informatie is er zoal beschikbaar om zelf aan de slag te gaan op jouw school?

Meer dan een netwerkmoment

Daarna is het aan de deelnemers zelf. Ze kunnen aanschuiven aan acht pitchtafels over verschillende aspecten van duurzame en gezonde voeding op school. Van het aanpakken van voedselverspilling in de refter, over het belang van korte keten tot hoe je leerlingen betrekt bij en inspraak geeft in je voedingsbeleid. Aan die tafels zitten zowel experts van verschillende organisaties als leerkrachten die zelf al aan de slag gingen met het thema.

Een half uur lang kunnen de deelnemers bij hen, maar ook bij elkaar terecht om ervaringen uit te wisselen, tips sprokkelen en inspiratie opdoen. Iedereen kan bij drie pitchtafels aanschuiven om daarna ook in hun omgeving (verder) te werken rond het thema. Een geslaagde manier om ideeën uit te wisselen en samen aan de slag te gaan.