Geannuleerd - Straffe Kost? Straffe school! in Leuven

08/03/2020

Dit event is helaas geannuleerd.

De Stad Leuven zet samen met Rikolto en MOS in op gezonde en duurzame voeding op school. Met deze inspiratienamiddag willen we directies, leerkrachten, leerlingen en schoolondersteuners alle info, tools en inspirerende voorbeelden aanreiken om hierrond aan de slag te gaan.

Wat?

Leuvens schepen van onderwijs Lalynn Wadera vertelt alvast haar visie.
We laten je snuisteren in de agora met een mix van informatie, uitwisseling, actie en inspiratie.
En niemand minder dan Jeroen Meus vertelt ons wat een gezonde en duurzame lunch inhoudt, door de kookkunsten van leerlingen en ouders van Stroom te beoordelen!

Wanneer?

Op woensdagnamiddag 22 april 2020 – van 12u30 tot 16u30

Waar?

In de bruisende en inspirerende ontmoetingsplek Hal 5 in Leuven

Voor wie?

Alle leerkrachten, leerlingen, directie en schoolondersteuners uit Leuven (maar ook andere scholen van Vlaams-Brabant) zijn meer dan welkom om zich te laten inspireren hoe je in jouw school gezonde en duurzame voeding op de kaart kan zetten.

• 12u30: Duurzame lunch met boeiende babbels

• 13u30: Welkom door Leuvens schepen van onderwijs Lalynn Wadera

• 13u45: Geëngageerde jongeren zoals de ‘GoodFoodies’ vertellen over hun ervaringen en aanbevelingen voor scholen en voor de Stad

• 14u00: Hoe zet je gezonde en duurzame voeding op de kaart in jouw school? Korte schets door Jen Willems (GoodFood@School, Rikolto)

• 14u15: Agora
    Met een brede waaier van infotafels, inspiratietafels, gesprekstafels en doetafels maken we concreet hoe je dit in jouw school kan aanpakken.

• 15u45: In Stroom houden de GoodFoodies een recepten challenge waarbij ze leerlingen, ouders en leerkrachten uitdagen om een gezonde, lekkere en duurzame brooddoos, lunch of snack te bereiden, en hun receptje in te dienen. De durvers zullen hun gerecht klaarmaken en presenteren aan de jury, onder leiding van niemand minder dan Jeroen Meus.

• 16u15: Nababbelen met een hapje en een drankje

Wat je al zeker mag verwachten in de agora:

• Plantaardige spreads maken en receptjes scoren - met een duurzame lokale cateraar
  • Hoe bied ik makkelijk lokaal, biologisch en/of seizoensgebonden fruit en groenten aan als gezond tussendoortje? – Kort’Om
  • Neem een kijkje bij de samenmoestuin aanpalend aan HAL 5 – VELT
  • Hapklaar materiaal rond gezonde voeding – LOGO Oost-Brabant
  • Tips en tricks om je cateringaanbod te verduurzamen – Rikolto
  • Bezoekje aan de duurzame bakker ‘Korst’ in HAL 5 - Korst
  • Brainstorm en uitwisseling over de lege brooddoos
  • Voedselverspilling aanpakken: sensibiliseer je leerlingen en organiseer een afvalmeting - Join For Water
  • Het portfolio van de stad rond duurzame voeding op school – Stad Leuven
  • Goede praktijkvoorbeelden rond gezonde en duurzame voeding op school – Rikolto
  • Kostbare Kost, lesmateriaal en aanzet tot actie over voedselverlies – Djapo
  • De veel gestelde vragen over wat wel en niet kan op school - FAVV, Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
  • Fairtrade bij jou op school – Oxfam

Dit lijstje vullen we nog verder aan.
Scholen die graag zelf hun good practice willen komen voorstellen, zijn meer dan welkom.

Praktisch

• Neem voor de zekerheid een voorraadpotje mee, zodat we zeker geen voedsel verspillen.

• We zwaaien je graag uit met een GoodFoodBag!

• In dezelfde HAL 5 organiseert Leuven2030 in de voormiddag een projectlab, waar ideeën rond duurzaamheid op school worden gedeeld en verrijkt. Ook daar zijn jullie meer dan welkom!

Heb je vragen?
Neem dan even contact met ons op via leuven [at] goodfoodatschool.be

Schrijf je hier in

Deze inspiratienamiddag is gratis, maar inschrijven is verplicht.