We gingen een schooljaar lang aan de slag met de food professionals van morgen

10/05/2019

Een duurzame en gezonde voedselketen, voor onszelf en voor de planeet. Met die uitdaging gingen leerlingen uit het bso en tso, die vanuit hun studierichting een link hebben met voeding, een schooljaar lang aan de slag. Op de slotdag van het traject vertellen ze elkaar wat ze allemaal gedaan en geleerd hebben.

Zo’n veertig leerlingen, de food professionals van morgen, zijn er op de slotdag van het uitwisselingstraject. Dit schooljaar hielden ze een speeddate met mensen uit de sector, trokken ze op klasuitstappen naar interessante, toekomstgerichte voedingsbedrijven en gingen ze aan de slag op hun eigen school.

Wil je meer weten over het uitwisselingstraject Young Food Professionals?

Via deze link kom je te weten wat de bedoeling van het traject was en hoe dat traject er juist uit zag.

Filmpjes en presentaties van leerlingen voor leerlingen

Vandaag presenteren de leerlingen met zelfgemaakte filmpjes wat ze hebben opgestoken van hun klasuitstap en wat ze nog deden op school. Zo trokken de leerlingen van de Broederschool in Sint-Niklaas naar een bioboerderij in het Gentse. Het GO! TA Jette maakte tijdens een bezoek ook kennis met het boerderijleven en alles wat daarbij komt kijken. GOTA Halle trok naar Oostende om er een garnaalverwerkingsbedrijf te bezoeken en ging op school aan de slag met voedseloverschotten. KTA Ieper bezocht een sapperserij in de buurt en maakte duurzame en gezonde broodjes voor de hele school. De leerlingen van de tuinbouwschool van Merchtem gingen langs bij ILVO, het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek waar ze meer leerden over gentechnologie en de methaanuitstoot van koeien.

Dat de leerlingen van Merchten maar een klein deeltje leerden kennen van wat ILVO doet, krijgen we te horen tijdens de presentatie van ILVO zelf. Zo leren we hoe de landbouwsector in Vlaanderen eruitziet, wat de consumenten allemaal verlangen van hun eten en hoe we onze huisdieren meestal heel uitgebalanceerde en gezonde voeding voorschotelen, maar dat voor onszelf vaak niet altijd even makkelijk is.

Wat moeten we dan eten? Valerie, medewerkster bij GoodPlanet, heeft haar ideeën over het voedsel van de toekomst: zeewier! Dat klinkt op het eerste gezicht niet als het smakelijkste voorstel, maar de bloemkool met zeewierdipsaus die ze voorschotelt, is verrassend lekker.

"Zijn de tomaten niet meegekomen met Columbus?"

Na een, uiteraard duurzame en gezonde, lunch zetten de leerlingen interactieve standje op rond het traject dat ze doorliepen. In groepjes gaan ze langs bij elkaar. “Wil je ook eens proeven? De verpakking is ook eetbaar!” Aan het standje van GoodPlanet rollen de leerlingen gezonde “energy bites”-balletjes die smaken naar carrot cake, gepresenteerd op eetbare onderleggers. Zo heb je helemaal geen afval.

“Zijn tomaten niet meegekomen met Columbus?” Aan een standje wordt druk gediscussieerd terwijl leerlingen afbeeldingen van groenten en fruit sorteren. Aan de ene kant van de tafel alles wat hier gekweekt kan worden, aan de andere kant alles wat moet worden ingevoerd.

Bij KTA Ieper hebben ze hun best gedaan voor een mooie stand en zijn er zelfgemaakte gezonde koekjes. De tuinbouwschool vertelt over onderzoek om witloof minder bitter te maken en ook zeewier is weer van de partij. Valerie van GoodPlanet toont er allerlei zeewierproducten die je al kon kopen in de winkel en er is ook een receptenboek.

Wie weet gaan de leerlingen er binnenkort ook mee aan de slag. Ze hebben er in ieder geval een jaar vol ervaringen opzitten en met deze slotdag leerden ze ook nog eens bij over elkaars projecten. Benieuwd wat de toekomst brengt voor deze jonge food professionals.