Stap 2: Vorm een werkgroep

Stel een sterke kerngroep samen die de bredere werkgroep kan trekken en communiceer doorheen het ganse proces.

Kerngroep: draagvlak creëren binnen de stad of gemeente

Als je de vorige stappen op de rails hebt gezet, kan je alvast enkele sterke spelers verzamelen. Ga eerst na wie je kernstakeholders zijn en peil naar hun houding en interesse. Op die manier vorm je een kerngroep om later de werkgroep of School Food Council te trekken. Ga met deze kerngroep kijken welke actoren nog in dit verhaal meegenomen moeten/kunnen worden en contacteer mogelijke partners om op die manier een warm contact te creëren.

TIPS

• Maak strategische keuzes bij het samenstellen van de kerngroep om een goede start in de hand te werken. Bijvoorbeeld mensen met daadkracht, met expertise, met een gemeenschappelijk doel, met middelen, met energie en goesting.

• Zorg bij een eerste gesprek dat je voorbereid bent en je doel kan staven met cijfermateriaal. Hiervoor kan je lezen waarom Rikolto gezonde en duurzame voeding op alle scholen zo belangrijk vindt. Enkele cijfers en feiten over jongeren en voeding vind je hier, alsook in de PowerPoint presentatie ‘Het belang van duurzame en gezonde voeding in alle scholen van jouw stad of gemeente’.

• Doe een interne workshop. Zorg zeker dat deze interactief is en dat mensen (liefst anoniem, met bv Mentimeter.com) hun mening kwijt kunnen. Vorm samen een droombeeld (de perfecte duurzame school in een ideale wereld) om zo een lange termijn visie te creëren en iedereen mee op de kar te krijgen.

School Food Council: een werkgroep binnen de stad met betrokkenheid van een bredere groep stakeholders

Stel met je kerngroep als trekker een School Food Council samen om de rest van het stappenplan naar een duurzaam en gezond voedingsbeleid in alle scholen van je stad of gemeente uit te voeren. Hecht voldoende belang aan de meningen binnen je kerngroep en baseer je hierop bij het opstellen van de werkgroep of School Food Council.

• Ga na in je stad of gemeente in welk beleid dit kan passen.

• Ga na wie, welke diensten, partners, verenigingen, schoolbestuursleden in deze brede werkgroep vertegenwoordigd moeten zijn.

• Licht bij de eerste samenkomst toe wat de bedoeling is van deze School Food Council. Hiervoor kan je de standaard PowerPoint over wat een School Food Council kan inhouden, gebruiken.

TIPS

• Zorg dat er voor elke actor een meerwaarde is.

• Je zal merken dat sommige stakeholders erg relevant zijn in het verhaal, maar dat het toch niet evident is om hen uit te nodigen voor de werkgroep van de School Food Council. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn. Enerzijds omwille van de stakeholder die het te druk heeft of een risico op belangenvermenging, anderzijds omwille van de School Food Council zelf waarin de keuze gemaakt werd om bepaalde spelers al dan niet in de council te laten zetelen. Denk maar aan vertegenwoordigers van oudercomités, leerlingenraden of commerciële spelers zoals cateraars. Het kan dan beter zijn om met deze partners afzonderlijke overlegmomenten te houden of om hen slechts sporadisch uit te nodigen voor de algemene bijeenkomsten (bijvoorbeeld wanneer een onderwerp op de agenda staat dat hen specifiek aanbelangt).

• Stem af met de voedselstrategie als die er is. Is er (nog) geen voedselstrategie? Dan kan je hier mee starten (eventueel met de hulp van Rikolto en andere partners) of formuleer een duurzaamheidsvisie zonder een voedselstrategie op te maken.

PowerPoint Wat is een School Food Council?

Download hier de PowerPoint

Communiceer: brede communicatie in en rond de stad of gemeente

Communiceer naar de scholen, mensen die voor stad/gemeente werken en relevante organisaties.

TIPS en interessante links

• Je kan een kapstok-presentatie voorzien met jullie huisstijl die in elke workshop of meeting in de toekomst kan gebruikt worden. Deze presentatie moet een basis vormen waar de presentator in kwestie zijn of haar eigen aanvulling moet toevoegen afhankelijk van het doel of de focus van die specifieke presentatie. Zo blijft iedereen op dezelfde lijn.

• Hier vind je 10 adviezen van Kortom vzw (onafhankelijke vereniging voor overheids- en socialprofitcommunicatie) voor een sterke lokale communicatie.

• Het magazine 'Communicatie werkt' helpt elke lokale communicatieverantwoordelijke en mandataris bevoegd voor communicatie op weg naar een nog professioneler communicatiebeleid. Lees het hier.

• Stad Antwerpen maakte een interessante brochure ‘Communicatie voor iedereen’. Er wordt heel praktisch uitgelegd hoe je ervoor zorgt dat iedereen je informatie krijgt en begrijpt. Op het eind van de brochure vind je ook een handige checklist.

Charter voor steden en gemeenten

Een eerste officiële stap voor de School Food Council kan zijn om het charter te ondertekenen en zo de uitdaging aan te gaan om de scholen in de stad of gemeente te ondersteunen in een duurzaam en gezond voedingsbeleid.

Download hier het charter en onderteken het met jouw stad of gemeente!

TIP

Je kan hier een leuk event rond maken. Laat de burgemeester het charter officieel ondertekenen. Nodig een breed netwerk uit voor dit event zodat het project bekend wordt. Wie eventueel geïnteresseerd is om mee te werken of te ondersteunen zal zo op de hoogte zijn. Zorg dan ook dat er informatie gegeven wordt over het globale doel (charter) en hoe contact kan worden opgenomen met de School Food Council van de stad of gemeente.