Stap 4: Werk een actieplan uit

Is de beginsituatie in kaart gebracht, zijn de prioriteiten bepaald en de doelstellingen opgesteld? Top! Tijd om alles wat tastbaarder te maken en aan concrete acties te werken.

Zo ga je van start:

Brainstorm met je team

Welke acties gaat je school plannen om zo de doelstellingen die je met je team opstelde te bereiken? Ga voor een gevarieerde mix van activiteiten die op de verschillende niveaus van de school mikken. Maak de acties zo concreet mogelijk.

TIP: Hou bij de keuze van je activiteiten rekening met:

• de ligging en infrastructuur van de school
  • de tijd en middelen van de school, de leerlingen en de ouders
  • de mix van strategieën: educatie, omgevingsinterventies, afspraken, zorg en begeleiding
  • de verschillende werkniveaus: leerling, klas, school en omgeving buiten de school
  • de wensen en verwachtingen van alle betrokken partijen
  • een mix van snel uitvoerbare acties en acties op langere termijn
  • extra inspanningen om ook kwetsbare leerlingen en ouders te motiveren
  • de verschillende talen en culturen van leerlingen en ouders
  • gevoelige ervaringen van kwetsbare leerlingen en ouders

Stel een actieplan op

Weet je welke acties jouw school gaat ondernemen? Zet ze bij de juiste doelstelling die je in stap 3 hebt gemaakt. Lijst niet alleen de concrete acties op, maar ook de timing en hoe je over de actie zult communiceren.

TIP: Formuleer voor elke activiteit antwoorden op de vragen:

• Wie zal de actie uitvoeren?
  • Wat houdt de actie precies in?
  • Waar zal de actie doorgaan?
  • Wanneer gaat de actie door?
  • Hoe breng je de actie tot stand?

Laat je inspireren

• Ontdek bij collega’s hoe zij andere projecten (bijvoorbeeld rond milieu of gelijke onderwijskansen) hebben aangepakt. Uit gelijkaardige projecten haal je ongetwijfeld heel wat goede ideeën.

• Neem een kijkje bij de School Food Labs, de scholen die we twee jaar lang begeleiden in een traject.

• Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft ook heel wat materiaal voor handen waar je kennis en inspiratie uit kan halen:

1. Schoolmaaltijdengids
  2. Broodjesgids
  3. Engagementsverklaring rond dranken en tussendoortjes
  4. Lesmodules en klasmateriaal
Of doe een actie voor Rikolto

Nog meer inspiratie vind je op de Rikolto pagina voor scholen. Organiseer een Warmste Wintersoep, of doe een actie tijdens het campagneweekend.

Als we dit scholenprogramma willen blijven uitvoeren in België en de andere landen waar we actief zijn, is het belangrijk dat we de vraag blijven stellen om een actie voor ons te doen.

Ontdek de acties die je kan doen

Heb je een vraag?

Zit je vast met het uitwerken van een voedingsbeleid? Heb je vragen of nood aan ondersteuning? Stuur ons je vraag: info [at] goodfoodatschool.be