Stap 7: Veranker jouw beleid rond duurzame voeding in het schoolbeleid

Stap 7: Veranker je realisaties in het schoolbeleid

Om alle acties die je deed ook om te zetten naar een echt beleid is er meer nodig. Zorg ervoor dat je realisaties ook echt op papier terecht komen en dat ze een vaste plek krijgen in de planning van de school:

• Vermeld de engagementen van de school rond duurzame en gezonde voeding op de schoolwebsite en neem ze op in het schoolreglement.
  • Geef de afspraken en regels van je beleid een plek in de schoolagenda.
  • Plaats belangrijke momenten (bijvoorbeeld de Week van de Fair Trade, Duurzame Visweek, Dagen Zonder Vlees, ...) al op voorhand in de schoolkalender.
  • Communiceer jaarlijks opnieuw naar de collega's en ouders over de engagementen van de school rond gezonde en duurzame voeding.
  • Check bij elke activiteit op school (schoolfeest, opendeurdag, klasuitstap, ...) dat het voedingsbeleid hierop aansluit.
  • Zorg dat de werkgroep een vaste plaats krijgt in de schoolwerking.

TIP: Ga op zoek naar links en samenwerkingsverbanden

Een beleid rond duurzame en gezonde voeding op school is geen eiland. Misschien ging je al aan de slag met collega's van andere vakgroepen op jouw school. Zo niet, dan is dit het moment. Bij deze thema's kan je bijvoorbeeld makkelijk aansluiting vinden:

Wil je nog een stap verder gaan, dan kan je ook handelaars uit de buurt en geïnteresseerde ouders betrekken bij je acties.

Toets je beleid af aan de richtlijnen van een voedingsbeleid

Lees het hier

Stap 8: Klaar voor een nieuwe start

Een beleid is nooit af. Je kan er steeds aan verder sleutelen, nieuwe acties opstarten en onderwerpen aankaarten.

Heb je een vraag?

Zit je vast met het uitwerken van een voedingsbeleid? Heb je vragen of nood aan ondersteuning? Stuur ons je vraag: info [at] goodfoodatschool.be