Traject GO! Scholengroep Gent

Van voedselverspilling tot een duurzaam voedingsbeleid

GO! Scholengroep Gent en schoolcateraar Agape sloegen de handen in elkaar met GoodFood@School om voedselverspilling tegen te gaan en bij uitbreiding werk te maken van een duurzaam voedingsbeleid. Hiermee willen ze een pionier zijn op vlak van duurzaamheid.

9 scholen van de Gentse scholengroep stapten mee in het traject: De Wijze Eik, Atheneum Mariakerke, Middenschool Voskenslaan, De Oogappel, De Kleine Icarus, De Klaver, Basisschool Gentbrugge, De Vogelzang en Het Molenschip.

Actie

De beginsituatie in kaart brengen is de eerste stap. Met een afvalmeting in de verschillende scholen wordt bekeken wat het voedselverlies is. Daarbij ligt de focus op de warme maaltijden. Cateraar Agape stapte mee in het verhaal en ondersteunde de verschillende scholen tijdens de afvalmeting. Uit de resultaten bleek dat actie nodig was.

Om tegen 2022 het voedselverlies te halveren werd een duidelijk stappenplan uitgestippeld. Op het niveau van de scholen, van de schoolcateraar en van de leerlingen werden verschillende acties geformuleerd om zoveel mogelijk impact te genereren.

Enkele elementen uit het stappenplan:

• Het projectteam van de GO! Scholengroep werkt communicatie uit om het onderwerp onder de aandacht te brengen in de refter.
  • Leerkrachten kunnen bijscholingen volgen, waarbinnen voedselverspilling als thema wordt toegelicht.
  • De bestelverantwoordelijken krijgen een extra bijscholing van Agape om exact te kunnen bestellen en de juiste aanpassingen te kunnen doen als hele klassen afwezig zijn, zodat eten niet onnodig wordt besteld.

"Wij willen een pionier zijn in het onderwijsveld. Op vlak van onderwijsinnovatie, maar ook op het vlak van duurzaamheid."

Eva Van Buggenhout Beleidsmedewerker GO! Scholengroep Gent

Op elke deelnemende school wordt een werkgroep opgericht die nadenkt over maatregelen om het voedselverlies op de eigen school een halt toe te roepen. In de loop van maart tot mei gaan ze aan de slag met hun actieplan. Daarbij worden de leerkrachten en leerlingen betrokken.

Eind april is het tijd voor een tweede samenkomst. Dan wisselen de scholen hun ervaringen uit en leren ze bij over het thema. Mei wordt spannend, want dan is het tijd voor een tweede afvalmeting. Benieuwd wat daar de resultaten van zullen zijn.