Vree wijze themadag over gezonde, duurzame voeding en voedselongelijkheid

Vree wijze themadag over gezonde, duurzame voeding en voedselongelijkheid op school.
Een samenwerking van Brood(doos)nodig en GoodFood@School Gent

Wil je rond voeding werken in de klas? Het voedingsaanbod op school verbeteren? Lege of ongezonde brooddozen aanpakken? Laat je dan inspireren door mooie voorbeelden uit de praktijk, ga in gesprek met andere scholen die rond het thema (willen) werken en ga naar huis met allerlei concrete tools en nieuwe ideeën om bij jou op school toe te passen.

Praktisch

• Voor wie? Leerkrachten, directies, brugfiguren en andere geïnteresseerde medewerkers van de Gentse basis- en secundaire scholen
  • Wanneer? Dinsdag 4 oktober
  • Waar? Blaisantkerk (Blaisantvest 37, 9000 Gent) + locaties praktijkbezoeken (zie verder)
  • Kostprijs? Gratis!

Programma

• 10u-11u20: praktijkbezoeken - bezoek één van deze inspirerende plekken in Gent:

1. Don Bosco Zwijnaarde: Bezoek één van de grootste scholen in Vlaanderen, leer hoe zij hun moestuin gebruiken in de lessen en hoe ze hun voedingsbeleid aanpakken met GoodFood@School. Adres: Grotesteenweg-Noord 113, 9052 Gent

2. VOLZET Experimententuin: Met de Experimententuin ontwikkelt Odisee op co-creatieve wijze een educatieve methodiek de 3e graad lager onderwijs, waarbij leerlingen op een actieve manier aan de slag gaan rond gezonde, duurzame voeding. Bewonder de moestuin en kom alles te weten over deze hands-on methodiek en het verhaal erachter. Adres: Technologiecampus Gent Odisee, Gebroeders de Smetstraat 1, 9000 Gent

3. Nieuwen Bosch: In 2017 startte Nieuwen Bosch Humaniora met een GoodFood@School-begeleiding, waarbij ze heel wat stappen zetten naar een gezond, duurzaam voedingsbeleid in én buiten de klas. Bovendien behoren zowel de basisschool als het humaniora van Nieuwen Bosch tot de Gentse scholen die Brood(doos)nodig vorig schooljaar mee opstartten. - Dit bezoek start pas om 10u30! - Adres: Tweebruggenstraat 34, 9000 Gent

• 11u-12u: Na het bezoek begeeft iedereen zich naar de Blaisantkerk waar we jullie ontvangen met koffie en thee.

• 12u-12u30: Introductie in het thema
  • 12u30-13u30: Lunch: Geniet van een heerlijke lunch
  • 13u30-15u20: Inhoudelijke sessies: kies uit elke reeks 1 sessie (zie hieronder)
  • 15u20-15u45: Samen afsluiten

Inhoudelijke sessies
Reeks 1:

1. Ouders en leerlingen betrekken (Rikolto) – leerkrachten, directies en ander schoolpersoneel van het secundair onderwijs
    Ouders en leerlingen actief betrekken bij het voedingsbeleid (of acties rond voeding) op school zorgt voor een grotere gedragenheid en kan een belangrijke meerwaarde betekenen. Maar hoe doe je dit? Wie betrek je wanneer, op welke manier? Rikolto deelt hun ervaringen over het werken met onder andere ‘GoodFoodies’, werkgroepen en het belang van communicatie. Maar we voorzien ook ruimte om dit onderwerp samen verder te verkennen, uit te wisselen en te leren van elkaars ervaringen.

2. Het ABC in het werken met kinderen aan gezondheid (Wijkgezondheidscentrum De Kaai) - leerkrachten lager onderwijs
    Je leerlingen op een creatieve, stimulerende manier gezonde voeding laten ontdekken? Daar bestaan heel wat leuke methodieken voor! Laat je inspireren door “Het ABC in het werken met kinderen aan gezondheid”, een methodiekenbundel met onder andere voeding als belangrijk thema. Hierin vind je concrete voorbeelden die je zelf kan toepassen in de klas – van het Citroen-peer-stellingenspel en Eiererosie tot Verpakkingen pimpen en Winkelonderzoek. Je ontvangt natuurlijk ook je eigen exemplaar!

3. Brood(doos)nodig (Enchanté vzw) – leerkrachten, directies, brugfiguren; alle onderwijsniveaus
    Je concentreren met een lege maag lukt niet. Toch is een goed gevulde brooddoos niet voor alle leerlingen vanzelfsprekend. Dit schooljaar gingen 9 Gentse scholen aan de slag met een pilootproject van Brood(doos)nodig. Kom in deze sessie te weten hoe ook jullie een hartelijke school kunnen worden én via Brood(doos)nodig solidaire bijdragen binnen en buiten de school kunnen inzetten voor maaltijden voor de meest kwetsbare leerlingen.

Reeks 2:

1. De Proefkampioen (Logo Gezond+) – leerkrachten kleuter- & 1e graad lager onderwijs
    Kom alles te weten over werken met de Proefkampioen, een reis doorheen de wereld van de zintuigen om de smaakontwikkeling bij kinderen van 3 tot 8 jaar te bevorderen in het onderwijs.

2. Het voedingsaanbod aanpakken (Rikolto) – leerkrachten, directies, keukenpersoneel en ander schoolpersoneel; alle onderwijsniveaus
    Mag het voedingsaanbod bij jullie op school (nog) wat gezonder en duurzamer? Als directie, maar ook als leerkracht, trekker van MOS- of gezondheidswerkgroep, … kan je heel wat in beweging zetten. Ontdek hoe je de voedselverspilling in kaart brengt, gezonde opties populairder maakt, de leerlingen inspraak geeft, tussendoortjes verduurzaamt, weerstand vermindert en nog veel meer!

3. Prikkelworkshop 'Duurzaam watergebruik in jouw klas of school' (Join For Water) – leerkrachten en directies secundair en 4e – 5e – 6e leerjaar lager onderwijs
    Laat je onderdompelen in de watervoetafdruk vanuit systeemdenken en creatief denken. Ontdek concrete werkvormen voor in de klas, onderzoek de grote waterverslinders in jouw school wat betreft voeding en bedenk mogelijke acties om de watervoetafdruk van voeding op jouw school te verkleinen.

4. Brood(doos)nodig (Enchanté vzw) – leerkrachten, directies, brugfiguren; alle onderwijsniveaus

Inschrijvingen afgesloten

Een initiatief van: