Waarom we gezonde en duurzame voeding belangrijk vinden

Waarom vinden we gezonde en duurzame voeding op school zo belangrijk?

We vragen niet zomaar aan scholen om aandacht te hebben voor gezonde en duurzame voeding. Dat heeft een reden. Voor kinderen en jongeren is gezond en duurzaam eten belangrijk. Gezonde voeding draagt immers bij aan de algemene gezondheid van het kind op korte en lange termijn, het mentaal welbevinden, het gebit en gewicht, als ook aan de concentratie, het leervermogen en dus aan betere schoolprestaties.

We geven extra aandacht aan de doelgroep kinderen en jongeren omdat investeren in preventie op jonge leeftijd gezondheidswinst op latere leeftijd met zich meebrengt. Via de promotie van een gezonde levensstijl bij kinderen zetten we namelijk in op het versterken van de gezondheidsvaardigheden van kinderen, en pakken we gezondheidsongelijkheden aan.

Plaatsen we deze visie in een duurzaam kader, dan is dat een win-win op alle vlakken.

Aandacht voor de ecologische dimensie is belangrijk aangezien onze voeding een grote impact heeft op onze planeet: ze kan een bijdrage leveren aan de omkering van klimaatopwarming, de biodiversiteit een extra duwtje geven en verbeteren, …

Maar niet alleen de ecologische dimensie verdient aandacht, ook de economische kant van onze voeding is van belang. Als we ervoor kunnen zorgen dat de mensen die instaan voor ons eten, de boeren, een volwaardig inkomen verdienen kunnen ze er mee voor zorgen dat gezond en duurzaam eten de normaalste zaak van de wereld wordt.

En niet te vergeten: het sociale facet van ons eten. We kunnen ervoor zorgen dat niemand meer met honger naar bed moet. Er wordt wereldwijd immers voldoende voedsel geproduceerd voor iedereen. Nu moeten we er ook voor zorgen dat dit eten bij iedereen terecht komt.

Het is duidelijk dat het anders kan en we met z’n allen dienen stil te staan bij gezonde en duurzame voeding en de impact hiervan. Geen betere plaats om hiermee te beginnen dan op school: met de generatie van morgen, werken we aan gezonde én duurzame voeding. Dat is voeding, voor iedereen beschikbaar, overal ter wereld, niet alleen nu maar ook in de toekomst!