Ga de uitdaging aan: Doe mee met de Bewuste Visweek

23/08/2021

GoodFood@School challenge

Onze eerste GoodFood@School challenge van het schooljaar draait rond duurzame vis. Van 27 september tot 3 oktober vindt de Bewuste Visweek plaats en daarom dagen we jullie uit om hiermee in de klas en in de refter aan de slag te gaan!

Welk verhaal vertelt de vis op je bord?

Zowel op school als thuis is het soms een strijdpunt om kinderen en tieners vis te leren eten. Vis is immers een gezonde bron van eiwitten en van heel wat vissen ligt de CO2-uitstoot per kg aanzienlijk lager dan die van vlees. Toch kent de visvangst en -kwekerij ook minder roze kantjes: problemen van overbevissing, bijvangst, watervervuiling enzovoort. Maar het moet ook gezegd worden: de ene vis is de andere niet! Hoe duurzaam de vis op jouw bord is, hangt af van hoe deze gevangen of gekweekt is. Hoe weet je dan welk verhaal er achter welke vis schuilt?

Gelukkig waken organisaties zoals MSC en ASC over het goede beheer en controles van de visserij, en helpen ze ons door duurzame keuzes van labels te voorzien. Samen met hen dagen we jullie uit om op school stil te staan bij duurzame vis. Want als we samen kiezen voor verantwoord gevangen of gekweekte vis, behouden we voldoende vis in onze wateren en beschermen we de natuur. Bovendien steunen we kwekers die goed zorgen voor hun medewerkers en helpen we lokale vissers aan een duurzame toekomst.

Doe mee!

Neem deel aan de Bewuste Visweek: Ga met je leerlingen in gesprek over de rol van oceanen, meren en rivieren. Staat er vis op het schoolmenu? Ga dan voor een duurzame keuze!

Maak kans op een prijs!

De klas met tofste rapportage op social media wint gratis tickets voor de Zoo van Antwerpen: bestudeer onze boeiende onderwaterwereld live in het aquarium!

Duurzame vis het hele jaar door?

In de actiefiche rond duurzame vis vind je materiaal om mee aan de slag te gaan in je klas.

Neem een kijkje

Volg en deel de Bewuste Visweek campagne via de MSC en ASC social media kanalen met de hashtags #BewusteVisweek

@ascaquabe en @mscbelgium

ASC en MSC