Aan tafel met de directeur van De Zonnewijzer uit Wijgmaal

29/09/2021

De Leuvense steinerschool De Zonnewijzer is een school met 480 leerlingen in totaal waar kwaliteitsvol onderwijs centraal staat. Ze zetten ook in op gezonde en duurzame voeding. Maarten De Bont is directeur van de basisschool en wou graag met ons even aan tafel zitten om het te hebben over hun visie rond voeding.

Hoe gaan jullie met voeding aan de slag op school?

Al vanaf de kleuterklas wordt er met voeding geëxperimenteerd. In elke kleuterklas is er een keukentje voorzien en elke dag wordt er wel iets gemaakt tijdens het vrij spel moment. Dat kan gaan van brood tot fruitsla tot couscous, … De kleuters die mee willen koken kunnen dat, maar niemand is verplicht. De producten die hiervoor gebruikt worden, komen vooral uit de eigen schooltuin, worden meegenomen van thuis of worden aangekocht door de school. De voorkeur gaat altijd uit naar lokale, seizoensgebonden, liefst biologische producten. In de tuin van de school is ook een pizzaoven aanwezig en wordt er tijdens sommige events pizza gemaakt voor iedereen.

In de lagere school is het natuurlijk moeilijk om hier zoveel kookuren in te krijgen omdat je het lesprogramma moet volgen. Daar hebben we het dus anders aangepakt. 1 of 2 keer per week bieden we soep aan tijdens de middag. Die soep wordt gemaakt door ouders en we werken met een beurtrol. ’s Middags eten we sowieso in de klas samen met de leerkracht. We vinden het klasmoment heel belangrijk en met z’n allen eten in een grote refter is vaak niet echt gezellig. Doordat iedereen zijn boterhammen in de klas eet, is het eenvoudig om de soep op te warmen op de vuurtjes die aanwezig zijn in de klassen. De soep wordt vaak tot de paasvakantie aangeboden. De ouders maken dus om de beurt een 3 tot 4-tal liter soep voor de klas. De soep is steeds vegetarisch en zonder lactose zodat iedereen de soep kan eten.

Hoe willen jullie hier in de toekomst nog meer op inzetten?

We zouden graag elke dag een soepaanbod hebben. Maar dan wordt het te intensief om aan de ouders te blijven vragen en zullen we naar een externe aanbieder moeten kijken. In Wijgmaal, vlakbij onze school, zou een sociaal restaurant komen dus dat kan een interessante piste zijn.

Warme maaltijden aanbieden is misschien ook iets om later te bekijken. Als school willen we altijd met kwaliteitsvol materiaal werken dus ook op vlak van voeding moet dit dan kloppen. Dat krijgen we momenteel nog niet zelf georganiseerd en de wetgeving is hierover streng. We hebben wel een grote leskeuken, maar om hier echt een kok bij te betrekken is voorlopig nog een stap te ver. We zouden dus vooral naar een gezonde, duurzame, externe aanbieder kijken.

Momenteel wordt de soep ’s middags aangeboden aan de kinderen. Maar de inspanningsboog van ontbijt tot lunch is vaak te lang voor hun. Zo hebben we een pauze om 10u30 waar ze een tussendoortje kunnen eten, maar dat is niet altijd voldoende om tot de middag geconcentreerd en actief in de klas te zitten. Het zou interessant kunnen zijn om soep te geven bij de eerste pauze. Wat is een gezond ritme voor kinderen om een balans te hebben op vlak van concentratie/actief zijn? Dit is iets waar we nog graag input rond zouden krijgen.

Hebben jullie nog tips voor andere scholen?

Betrek de ouders. Ga ermee in gesprek. Het gaat over hun eigen kinderen en hun gezondheid dus ouders zijn hier mee bezig. Er zit ook ongelofelijk veel expertise onder ouders. Scan die expertise en doe hier iets mee. Vaak zijn ouders heel blij dat ze iets kunnen betekenen.