Aan tafel met kok Benoît van De Zevensprong uit Leuven

23/06/2021

De Zevensprong is een basisschool in het centrum van Leuven met een duidelijke visie op duurzaamheid en gezondheid. Deze visie trekken ze ook volledig door in de schoolmaaltijden. Sinds de opstart van de school werken ze met een eigen kok. Een cateraar voldoet niet altijd volledig aan hun visie, een eigen kok kan dit wel. De huidige kok Benoît Reisner is sinds dit schooljaar in dienst bij De Zevensprong. De maaltijden worden er van A tot Z zelf bereid, van brood tot fonds tot bouillons. Lees hieronder wat Benoît nog allemaal heeft verwezenlijkt op school.

Hoe zien de schoolmaaltijden er bij jullie uit?

De maaltijden zijn gevarieerd en vernieuwend. Tweemaal per week wordt er volledig vegetarisch gekookt. Voor de vegetarische maaltijden maak ik onder andere gebruik van allerlei soorten peulvruchten, eieren en kaas. Ook gerechten uit andere culturen komen aan bod, wat goed onthaald wordt door de leerlingen. Verder wordt er ook toegekeken op de portiegroottes in de refter.

We werken 100% met gezonde en duurzame producten die bijgevolg een iets hoger kostenplaatje hebben. Ik doe de aankoop van producten voor de schoolmaaltijden uitsluitend bij lokale handelaars in Leuven: vlees van bij slagerij Rondou, droge voeding van bij de supermarktketen Bioplanet, groenten en fruit van GoFresh en kruiden en specerijen van bij de buurtwinkel Exotic World. De meeste ouders zijn zich bewust van het belang van duurzame voeding en zijn daardoor ook bereid om vier euro voor kleuters en zes euro voor lagere school kinderen te betalen voor een warme maaltijd. De schoolmaaltijden zijn zeker en vast hun prijs waard, toch is het niet voor iedereen vanzelfsprekend om hiervoor (dagelijks) vier à zes euro te betalen.
Organisatorisch wordt de werking met een eigen keuken sterk ondersteund door de school. De infrastructuur en het materiaal dat hiervoor nodig is, worden als een investering voor de toekomst gezien.

Soep is goedkoop, de leerlingen hebben hun portie groenten binnen en iedereen kan het makkelijk eten. Ben blij dat we dit nu gratis aan alle leerlingen kunnen aanbieden.

Benoît Reisner Kok - De Zevensprong

Jullie zijn recent gestart met een eigen soepproject. Hoe gaat dit in zijn werk?

Toen ik een artikel las rond lege brooddozen ben ik naar het bestuur gegaan om dit thema aan te kaarten. We hebben dan samen bekeken hoe dit financieel en praktisch haalbaar is. Sinds 2 maanden bieden we nu elke vrijdag gratis soep aan alle leerlingen in de klas. Soep is goedkoop, de leerlingen hebben hun portie groenten binnen en iedereen kan het makkelijk eten. Hier is de soep ook steeds volledig vegetarisch. De groenten zijn afkomstig van GoFresh of worden gedoneerd door ouders die een moestuin hebben.

Jullie doen nog meer, ook buiten de schoolmuren?

Ook al zetten we als school in op duurzaamheid en doen alle ouders hun best om een zo gezond mogelijke brooddoos mee te geven, lukt dat niet altijd, merken we. Daarom ben ik begonnen, op vraag van Kwinten onze coördinator, met maandelijks een aantal tips mee te geven in ons schoolkrantje rond gezonde, duurzame en budgetvriendelijke voeding. Zo trachten we leerlingen en hun ouders te stimuleren om ook thuis aan de slag te gaan met gezonde en duurzame voeding.

Hebben jullie tips voor andere scholen om met zo een project te starten?

Het is belangrijk om leerkrachten en leerlingen hierbij te betrekken want ook zij moeten hier achter staan. Laat de leerkrachten hun bezorgdheden uiten en zoek samen naar oplossingen. Een stagiair die mee aan dit project trok is bijvoorbeeld ook in alle klassen langs geweest om de kennis van de leerlingen te testen zodat ze ook de thematiek rond dit soepproject snappen.