Antwerpse scholen maken soep op basis van overschotten

26/10/2020

Op 15 oktober staken de leerlingen van vier scholen de handen uit de mouwen soep te maken met voedseloverschotten. Zo dragen ze bij aan de actie Feeding the 2000 van Rikolto en FoodWIN, die Antwerpenaren uitdaagt om op een leuke manier iets te doen tegen voedselverspilling.

GoodFood@School werkt al langer samen met scholen om van gezonde en duurzame voeding de normaalste zaak van de wereld te maken op school. “Niet alle leerlingen hebben 's morgens goed ontbeten of hebben een lunch bij”, licht collega Myrthe Peijnenborg toe. “Als je soep kan aanbieden op school, ben je er zeker van dat leerlingen al een mooie portie gezonde groenten binnen krijgen.”

Soep maken van voedseloverschotten is een dubbele win: enerzijds redden we voedsel dat anders in de vuilbak zou belanden, anderzijds zorgen we voor gezond en lekker eten voor alle leerlingen.

Sabrina De Beuckelaer De Dames in Antwerpen

“Een Vlaams huishouden gooit jaarlijks gemiddeld 369 euro in de vuilbak”, vertelt Gil Op de Beeck van FoodWIN. “Simpele handelingen zoals het juist indelen van je frigo of het verschil kennen tussen ‘ten minste houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’, maken meteen een heel groot verschil. Door de leerlingen met eigen handen te laten koken met overschotten, maken we het thema een stuk toegankelijker. Doorheen de campagne krijgen ze tips and tricks mee, die ze later nog kunnen toepassen en waar ze mee kunnen experimenteren.”

Feeding the 2000 sloeg ook de handen in elkaar met Samenlevingsopbouw in Antwerpen, die via zijn buurtwerk mensen in maatschappelijk kwetsbare posities ondersteunt. In 3 buurtcentra (Borgerbaan, de Wijk en de Stek) worden gratis maaltijden op basis van voedseloverschotten gratis uitgedeeld aan mensen die er het meest nood aan hebben. Ook ACM Antwerpen bedeelt een deel van de maaltijden aan haar kwetsbare jongeren.

Feeding the 2000 is een project van FoodWIN en Rikolto met de financiële ondersteuning van Stadslab2050.