Battelen voor GoodFood@School

26/03/2018

Leren schrijven, concentreren, rekenen, sporten en spelen,… Leerlingen hebben veel energie nodig om het beste uit hun schooldag te halen. Wat ze eten, speelt een belangrijke rol in hun dagelijks leven. Helaas beantwoorden niet alle brooddozen altijd aan wat een gezonde lunch moet zijn. Gezond én duurzaam. Want iedereen heeft recht op voldoende en gezond eten. Eten waar de boer een eerlijke prijs voor krijgt en eten met een minimale impact op de planeet.

De brooddozenbattle

Hoe laat je jongeren kennis maken met het verhaal achter hun dagelijks eten? Met de battle der battles: de brooddozenbattle. GoodFood@School riep vorig najaar zowel lagere als secundaire klassen op om mee te doen. Seizoensgroenten, afvalvermindering, minder vlees, fairtrade… het mocht allemaal op de tekening of op Instagram. Knutselen, tekenen, samen koken... Het doel: gezonde en duurzame voeding bespreekbaar maken in de klas en thuis in de eigen keuken waar brooddozen worden gevuld. Op het kantoor van Rikolto verschenen zelfgemaakte wraps, eetbare (brooddeeg)brooddozen, groentenmuffins, en zelfs hippe slaatjes in ‘a jar’.

De meest creatieve, innovatieve, lekkere tekeningen/posts die de Rikolto-jury het meest deed watertanden (op duurzaam en gezonde wijze) winnen een kookworkshop. Want zelf aan de slag gaan met je eten heeft impact: om met de school in de toekomst nog een stapje verder te gaan, om met de klas het plezier van eten maken te ontdekken of om een stukje kennis mee naar huis te nemen.

Koken is een hit

De leerlingen van het 5de en 6de leerjaar van De Oogappel in Gent kregen in maart een vegetarische kookworkshop met frambozen-chocoladentaart, kikkererwtenburgers, pompoensoep en naar munt en citroen geurende couscous op het programma. Gewapend met keukenschorten en veel jeugdig enthousiasme stort de klas zich op de tafels met ingrediënten en recepten. Met een keukenschort aan is iedereen gelijk voor de wet: meisjes, jongens, veganisten, vleeseters, stille dromers en luide durvers, iedereen wil meteen pompoenen, ajuinen, munt of zongedroogde tomaatjes snijden. Niemand vraagt zich af waarom er geen vlees tussen de ingrediënten ligt of waarom enkel seizoensgroenten klaarliggen op de snijplankjes. Alles ziet er lekker en avontuurlijk uit, en op het einde van de workshop mag iedereen de eigen kookkunsten nog zelf opeten ook. Koken blijkt een hit te zijn bij deze 11-en 12-jarigen.

Eén leerling ontdekt hoe hij de munt moet kneuzen tussen zijn vingers om het aroma goed te kunnen ruiken en meteen volgt de hele tafel. Ontdekken en bijleren lijkt automatisch te gaan als het over lekker eten gaat. Kan je even gemakkelijk een 11-jarige vertellen over lonen van boeren, de impact van landbouw op het klimaat, de energie die verwerkers, winkels, chefs in je eten steken? Of wat wij als consument kunnen doen om het voedselvraagstuk op te lossen? Misschien niet, maar het is heel gemakkelijk om ze te laten proeven, ontdekken en vooral te laten houden van lekker, gezond en duurzaam eten. Daar begint het anders denken en anders eten mee. Het is aan ons om de volgende generatie de weg te wijzen, hap voor hap. Later worden dit de consumenten die vraag en aanbod zullen sturen.

Volgend schooljaar staan we er weer met een nieuwe brooddozenbattle. Hou onze website in de gaten.

Kookworkshop De Oogappel, Gent:

De winnaars van de brooddozenbattle 2017-2018:

• De Oogappel, Gent
  • Atheneum Avelgem, 4 STW