De kerstman brengt een gezond ontbijt

21/12/2019

Eind december nadert, iedereen is bezig met de komende vakantie, maar eerst nog lekker samen ontbijten. Dat is dé manier om het eerste semester samen af te sluiten. Dit schooljaar ging dat er net iets anders aan toe dan anders. Om te tonen dat een gezond en duurzaam ontbijt ook lekker kan zijn, ging het GoodFood@School-team van GO! atheneum Gentbrugge aan de slag.

Dat ging er zo aan toe:

• Op de laatste dag voor de vakantie werd aan de leerlingen gevraagd van een kommetje en lepel mee te nemen. Wegwerpkommetjes en lepels zijn niet meer van deze tijd en wie zijn kommetje vergeten was kon altijd gebruik maken van de Billie Cups!

• Met hun kommetje in de hand schoven de leerlingen aan bij de toog waar een lekker ontbijtje op hen stond te wachten. Leerkrachten Evelien en Hadewijch schepten vol enthousiasme lokaal gemalen havermout van bij de Artemeersmolen uit. Daarbij konden de leerlingen kiezen uit 5 verschillende soorten yoghurt van De Zwaluw, een biologische zuivelhoeve in de buurt van Gent. Voor elk wat wils, want er was: yoghurt met krieken, aardbeien, blauwe bes, nectarine of peer.

• En als kers op de taart werd de havermout afgewerkt met vers gesneden fruitsla van bij Compaan, een sociaal economie bedrijf. Hun ontbijtje konden ze opsmikkelen bij een spetterend optreden van de schoolband. Emmer en vodje stonden na afloop klaar om de kommetjes en lepels mee af te wassen.

Geslaagde editie!

De eerste editie van het Gezond Ontbijt was geslaagd. Volgend jaar opnieuw, met kleine extra’s: minder bestellen, ook al werd de fruitsla nu verwerkt tot heerlijke confituur, de havermout bijgehouden voor tijdens de lessen Gezond Leven en de overschot aan yoghurt verkocht aan de leerkrachten; en wat dachten jullie van fairtrade chocoladekorrels als extra afwerking?
Fijne kerstvakantie!