De oesterzwamburger - Lander Hoornaert van het Brugs Food Lab aan het woord

11/10/2022

Kopje Zwam, Het Brugs Food Lab, Vives, Casibeans, Inagro, Stad Brugge & Rikolto slaan de handen in elkaar om een oesterzwamburger te ontwikkelen die propvol zit met eiwitten. 8 september was de officiële kick off van het oesterzwamburgerproject, een project uit de Vlaamse eiwitstrategie, die past binnen de Vlaamse voedselstrategie. De mening van jongeren wordt hoog in het vaandel gedragen bij het ontwikkelen van deze gezonde, duurzame en lekkere burger. Lees hier het interview met Lander Hoornaert, coördinator van het Brugs Food Lab.

Je bent coördinator van het Brugs Food Lab, wat houdt dit juist in?

Het Brugs Food Lab is een netwerk van Brugse bedrijven en organisaties die werken rond duurzame voeding en de Brugse voedselstrategie ‘Brugge Smaakt’. We verbinden zoveel mogelijk leden met elkaar en we gaan de sector van duurzame voeding in het algemeen gaan boosten! We zetten duurzame voeding op de kaart door de organisatie van evenementen, ontmoetingsmomenten maar ook door het uitschrijven van innovatieve projecten zoals de ‘Oesterzwamburger vol eiwitten’.

Wat is precies het oesterzwamburgerproject?

Het project kwam tot stand door de oproep ‘realisatie eiwitstrategie’ van het Departement van Landbouw en Visserij. Binnen deze oproep werken we naar een duurzamere, diverse en toekomstgerichte eiwitvoorziening in Vlaanderen. Kopje Zwam, Het Brugs Food Lab, Vives, Casibeans, Inagro, Stad Brugge & Rikolto slaan de handen in elkaar om een oesterzwamburger te ontwikkelen die propvol zit met eiwitten. Een innovatief project omdat de oesterzwamburger groeit. De steeltjes van oesterzwammen die anders richting de vuilbak vliegen worden namelijk opnieuw geactiveerd. De geactiveerde steeltjes groeien in een cilinder waardoor de zwammen meteen de mooie ronde burger-vorm krijgen. Om de burger vol eiwitten te krijgen wordt de groei van de oesterzwam gecombineerd met de groei van tempeh. Op die manier ontstaat er een natuurlijke burger vol met eiwitten. Lekker en gezond!

Waarom een burger?

De ‘groei’ van de burger gebeurt in een cilinder maar zou eigenlijk evengoed kunnen groeien in een andere vorm. Al denk ik dat de cilinder het doorgroeien bevordert. Het is niet enkel een product voor vegetariërs of veganisten maar voor iedereen die zich graag laat verrassen door een innovatief en lekker product.

In dit project worden ook specifiek jongeren betrokken – kan je daar wat meer over vertellen?

Tijdens het volledige project betrekken we inderdaad héél wat jongeren. Duurzame voeding en alternatieve voedingspatronen winnen aan belang en zijn thema’s die spelen bij de generaties van morgen. Daarom willen we de toekomstige generatie betrekken bij de ontwikkeling van de burger. Zo kunnen de jongeren de burger proeven en feedback geven op de smaak en de structuur. Wanneer de burger volledig is afgewerkt organiseren we educatieve schoolmaaltijden. Leerkracht en leerlingen zitten samen aan tafel, eten de oesterzwamburger en krijgen uitleg over alternatieve eiwitbronnen. Door het proeflabo en de educatieve maaltijd leren studenten kennis maken met alternatieve eiwitbronnen binnen een positieve context.

Wat is voor jou de ultieme uitkomst van dit project?

Het ultieme doel is om een burger te ontwikkelen vol met eiwitten dat op grote schaal wordt geconsumeerd. Dat we de burger maken met lokale peulvruchten en we een reststroom valoriseren zijn alleen maar plussen.