De Wijnpers in Leuven gaat aan de slag met GoodFood@School

17/10/2019

In de provinciale land- en tuinbouwschool De Wijnpers in Leuven gaan we aan de slag met GoodFood@School. De Wijnpers is de derde pilootschool van Leuven. Dat houdt in dat ze stapsgewijs begeleid zullen worden om gezond en duurzame voeding te verankeren in hun schoolbeleid.

Alvast op de goede weg

Niet dat de school tot nu toe heeft stilgezeten. Ze hebben al heel wat inspanningen gedaan rond duurzaamheid en meer bepaald duurzame voeding. Elke dag wordt er verse soep gemaakt met groenten van eigen kweek. Automatisch lokaal en seizoensgebonden dus. Ook bij de broodjes en de slaatjes worden eigen groenten gebruikt. De refter heeft net een hele make-over gekregen, zodat het extra aangenaam is om daar je middageten te eten.

En wat zijn de verdere plannen?

GoodFoodies inspireren medeleerlingen: Er zijn een aantal ‘GoodFoodies’ gezocht en gevonden. Deze voedselambassadeurs willen hun medeleerlingen en de leerkrachten bewust maken van het belang en de betekenis van duurzame voeding. Onder begeleiding van mijnLeuven, de jongerendienst van Stad Leuven, zetten zij een aantal concrete acties op in de school. Na een kennismaking en een brainstorm, zijn ze er klaar voor om hun eerste uitdaging aan te gaan. Hier horen jullie nog van.

Leerkrachten delen hun ideeën en plannen: We hebben ook een werkgroep van enthousiaste leerkrachten opgericht. Ook hier bruist het van enthousiasme en wordt het thema GoodFood@School warm onthaald. Van kookworkshops tot kruiden kweken en drogen voor gearomatiseerd water: we verzamelen de ideeën en beslissen hoe we eraan beginnen!

Gezond en duurzaam in de refter: Ondertussen neemt de technisch adviseur het aanbod in de refter onder de loep. Kunnen we bio brood aanbieden en kunnen we kiezen voor bruin brood? Kunnen er ook broodjes met vegetarische spreads opgenomen worden in het aanbod? Stof tot nadenken.