De Zevensprong in Leuven ademt duurzame voeding uit

22/01/2020

Vorig schooljaar gaven de leerlingen van De Zevensprong in Leuven zelf aan dat ze graag werken rond het klimaat. Binnen dit thema kozen ze voor duurzame voeding. Stapje per stapje gingen ze aan de slag. En ondertussen zit dit in het DNA van de school. Hoe De Zevensprong dit aanpakt? Dit is hun werking in een notendop.

Elke dag een stukje fruit of groente

De school voorziet elke dag fruitjes of groenten voor tijdens de speeltijd. In het begin waren dat alleen appels. Maar ondertussen werkt de school samen met een fruitboer en hangt de soort fruit of groente af van het seizoen.

Duurzame warme maaltijden dankzij kokkin Macaria

Macaria, tevens ook mama op school kookt met hart en ziel voor de kinderen.

• Op het menu staan elke week 2 maaltijden met vlees (100 gram/leerling) en 2 vegetarische maaltijden.
  • Ze werkt minder en minder met melkproducten en ze vervangt dit door plantaardige alternatieven.
  • Dankzij de diversiteit op school maken de leerlingen kennis met de wereldkeuken.
  • 25% van de leerlingen eet op school. Maar ouders kunnen ook maaltijden bestellen om 's avonds mee naar huis te nemen.
  • Een werkgroep warme maaltijden, met zowel leerkrachten als ouders en Macaria, leidt alles in goede banen.

Handen uit de mouwen

Er is een samenwerking tussen de leerlingen van de eerste graad en de buurtwerking De Kettekeet om de buurtmoestuin De Braem te onderhouden en er te oogsten. Elke donderdag leren en werken de leerlingen in De Braem. Ouders en de buurt koken jaarlijks samen om de grote oogst te verwerken. Het oogstfeest op school verbindt via koken en eten!

Zoem…..

Op het dak van de school vind je een bijenkast. De leerlingen – en de leerkrachten - leren zelf honing slingeren. Ze doen dat met de hulp van boer en imker Dominique. Hij leert leerlingen, leerkrachten en ouders hoe je een bijenkast onderhoudt en hoe je de honing moet oogsten.

Stapje per stapje werkt het team, samen met de ouders en de leerlingen, aan een consequent voedingsbeleid. Het schoolteam staat als geheel achter de visie om van gezonde en duurzame voeding de standaard te maken. En dat merk je.